Jak zauważa Miłosz Bugajski, specjalista ds. online marketingu w Japonii, japońska klasa średnia to atrakcyjna grupa docelowa. Szczególną uwagę warto poświęcić osobom starszym, którzy posiadają średni największy dochód do dyspozycji i aktywnie uczestniczą w świecie wirtualnym.
Japonia to obecnie druga w Azji i trzecia największa gospodarka na świecie, z PKB wielkości ponad 5 bilionów dolarów. Według danych Banku Światowego za 2020 r. kraj ten zamieszkuje prawie 123 mln ludzi, a średni dochód na mieszkańca to nieco ponad 40 tys. dolarów rocznie. W ostatnich latach eksport na ten atrakcyjny rynek stał się dla polskich przedsiębiorców znacznie prostszy. W lutym 2019 r. weszła w życie umowa o partnerstwie gospodarczym między Unią Europejską a Japonią, której ważnym elementem jest utworzenie strefy wolnego handlu. Wraz z pełnym wejściem umowy w życie stopniowo liberalizacji ulegnie aż do 99 proc. obecnej wartości importu z Unii Europejskiej. Już teraz znacząco uproszczono zasady eksportu materiałów przemysłowych i wielu towarów spożywczych. Zatem w jaki sposób efektywnie dotrzeć do konsumentów z kraju Kwitnącej Wiśni?
Najstarsze społeczeństwo świata
Pierwszym krokiem do zbudowania relacji z japońskimi konsumentami może być rozpoczęcie działań marketingowych online. Japonia to bowiem wysoce usieciowione społeczeństwo, otwarte na nowe technologie i doznania w świecie wirtualnym. Według danych Banku Światowego ok. 93 proc. Japończyków korzysta z internetu (2020 r.). Szacuje się, że liczba użytkowników mediów społecznościowych może odpowiadać 81 proc. populacji. Dzięki wykorzystaniu odpowiednich środków przekazu będziemy w stanie dotrzeć do nich także zza biurka w Polsce.
Czytaj więcej
Polskie firmy coraz częściej mają możliwość budowania relacji z południowokoreańskimi przedsiębiorcami. Pomimo zmian w ostatnich dekadach, w Korei nadal jest ważna hierarchia, wykonywane gesty i koncepcja „zachowania twarzy” w relacjach biznesowych.
Zdaniem Miłosza Bugajskiego, specjalisty w obszarze marketingu online tokijskiego oddziału agencji Humble Bunny, kluczem do skutecznego wejścia na japoński rynek jest zrozumienie struktury demograficznej tego kraju. Jest to najstarsze społeczeństwo na świecie, w którym prawie połowę populacji stanowią osoby w wieku ponad 49 lat. Ze względu na powiązanie stażu pracy z pozycją w hierarchii większości japońskich firm, starsze osoby zajmują często najwyższe stanowiska i dysponują największym budżetem konsumpcyjnym. Większość z nich aktywnie korzysta z internetu i mediów społecznościowych. Dopasowanie naszej komunikacji do oczekiwań tego segmentu klientów może pozwolić nam na dotarcie do wysoce atrakcyjnej grupy konsumentów.