Jak najwcześniej tzn. na długo przed wysłaniem pierwszej przesyłki z towarami.
Czy można używać w Indiach nazwy „Prius Auto”? W 2017 r. Sąd Najwyższy, rozpatrując sprawę z powództwa koncernu Toyota, przyzwolił lokalnej firmie z branży samochodowej na pozostanie przy tej nazwie, mogącej budzić skojarzenia z jednym z modeli japońskiego giganta. Argument był następujący: choć toyota prius cieszyła się renomą w wielu państwach, to koncern nie udowodnił, że w momencie rozpoczęcia działalności przez Prius Auto ten model był w Indiach powszechnie rozpoznawalny, i że indyjska firma narusza prawa Japończyków.
Własność intelektualna w Indiach. Co warto wiedzieć?
To nie jedyna taka sprawa. Choć Indie są stroną wielu konwencji i porozumień międzynarodowych w zakresie ochrony własności intelektualnej (IP), przedsiębiorcy powinni pamiętać, że praktyka prawna na Subkontynencie może być z europejskiego punktu widzenia nieoczywista. Jak przekonywał podczas niedawnego webinaru zorganizowanego przez PAiH Ankit Sahni, indyjski adwokat specjalizujący się w ochronie IP, w dochodzeniu praw kluczowe znaczenie ma rozpoznawalność, obecność marki lub jej zarejestrowanie w Indiach.
Z tego powodu przedsiębiorcy, zarówno planujący ekspansję na ten rynek jak i już na nim obecni, powinni zadbać o właściwą ochronę własnego znaku towarowego lub wzoru przemysłowego w Indiach. Choć w przypadku tego pierwszego od paru lat możliwa już jest procedura online – zarówno na etapie składania wniosków i późniejszych ewentualnych wysłuchań – to warto skorzystać w tym zakresie z pomocy miejscowych specjalistów.
Czytaj więcej
W zeszłorocznym raporcie PwC opracowanym we współpracy z PFR TFI Indie znalazły się na pierwszym miejscu wśród najbardziej obiecujących kierunków inwestycji zagranicznych dla polskich firm.