Polskie drony trafiły już na Wyspy Brytyjskie

Polacy osiągają sukcesy w produkcji dronów i optymalizacji ich działania. Robią to m.in. działając na terenie Wielkiej Brytanii lub we współpracy z pochodzącymi stamtąd partnerami.

Publikacja: 14.02.2023 19:34

Drony to jedna z polskich specjalności. Jak się okazuje także eksportowych.

Drony to jedna z polskich specjalności. Jak się okazuje także eksportowych.

Foto: Adobe Stock

Drony – bezzałogowe statki powietrzne – mają multum zastosowań o coraz szerszej skali, bo rozwija się technologia i wzrasta zainteresowanie nimi w różnych dziedzinach gospodarki i życia społecznego. Skrót, którego często używa się do określania tych maszyn to UAV (ang. unmanned aerial vehicle – bezzałogowy statek powietrzny). Na potrzeby cywilne służą one do rejestracji obrazu z góry czy pokazów akrobacji solo lub zbiorowo w tzw. rojach, lecz coraz ważniejszą funkcją, którą pełnią jest transport – urządzeń medycznych, lekarstw i próbek biologicznych, a docelowo wszelkiego cargo małych i średnich rozmiarów.

Wielka Brytania (pomimo brexitu), Polska i kilka innych krajów europejskich wzięły udział w prowadzonym w latach 2021-2022, niedawno zakończonym projekcie unijnym pod nazwą Uspace4UAM. Projekt zrealizowano na zlecenie unijnego organu SESAR Joint Undertaking, wdrażającego rozwiązania wspierające zrównoważone lotnictwo. Zadaniem, które postawiono przed Uspace4UAM było przyczynienie się do stworzenia efektywnego systemu wykorzystania dronów w miejscowościach na obszarze UE, czemu towarzyszyć ma powstawanie hubów transportowych obsługiwanych przez te urządzenia. Pierwszy taki hub na Wyspach Brytyjskich ma powstać w mieście Oban w zachodniej Szkocji.

Z Łódzkiego do Wielkiej Brytanii

Projektująca i produkująca drony firma o angielsko brzmiącej nazwie Spectre Solutions została zarejestrowana w Anglii jesienią 2022 roku, lecz nie było to jej utworzenie, a ważny etap ekspansji zagranicznej, pozwalający jej na szerzej niż do tamtej pory zakrojone badania, rozwój i relacje biznesowe. Firma powstała w Polsce w 2015 roku, a zaczęła skromnie: pierwszy opracowany przez nią dron miał dostarczać defibrylator do miejsc wypadków drogowych w obrębie województwa łódzkiego.

Dr Sławomir Strzykowski, wizjoner w zakresie tworzenia i wykorzystania dronów, a także właściciel i prezes zarządów dwóch firm z tego sektora – polskiej Under Ant i brytyjskiej AnteYa – uważa, że polskie drony i ich oprogramowanie wspierane know-how i technologiami kształtowanymi na Wyspach mają predyspozycje, by zawojować rynek dostaw drogą powietrzną z wykorzystaniem właśnie tych niedużych maszyn bez załóg. Zdaniem Strzykowskiego drzemie w tym potężny potencjał ekonomiczny.

Czytaj więcej

Skutki brexitu dokuczają polskim eksporterom i usługobiorcom, ale część zyskuje

Już co najmniej ośmioletnią historię mają polsko-brytyjskie kontakty w zakresie produkcji dronów na użytek armii. Sprzętem, który wyraźnie zyskał na znaczeniu w kontekście bezpieczeństwa europejskiego po rozpoczęciu rosyjskiej inwazji na Ukrainę jest taktyczny dron średniego zasięgu brytyjskiej firmy U-TacS i polskiego WB Electronics oferującego go w programie Gryf. Konstrukcja bazuje na brytyjskim dronie Watchkeeper X.

Drony i ich obsługa to już dziedzina uniwersytecka, także w Polsce. Nie chodzi przy tym jedynie o uczelnie techniczne. Wzorem placówek szkolnictwa wyższego z Zachodu, w połowie 2019 roku na Wydziale Nauk Politycznych i Dziennikarstwa Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu powstało Centrum Dronów. Warsztaty prowadzone w nim wchodzą w skład programów nauczania kilku kierunków na tej uczelni, a na zakończenie cyklu zajęć wystawiany jest certyfikat.

Drony – bezzałogowe statki powietrzne – mają multum zastosowań o coraz szerszej skali, bo rozwija się technologia i wzrasta zainteresowanie nimi w różnych dziedzinach gospodarki i życia społecznego. Skrót, którego często używa się do określania tych maszyn to UAV (ang. unmanned aerial vehicle – bezzałogowy statek powietrzny). Na potrzeby cywilne służą one do rejestracji obrazu z góry czy pokazów akrobacji solo lub zbiorowo w tzw. rojach, lecz coraz ważniejszą funkcją, którą pełnią jest transport – urządzeń medycznych, lekarstw i próbek biologicznych, a docelowo wszelkiego cargo małych i średnich rozmiarów.

Pozostało 82% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Nowe Rynki
Zielona wiosna w Polsce w stosunkach handlowych z Irlandią
Nowe Rynki
Czy Francja wstrzyma rozmowy o wolnym handlu z Mercosur?
Nowe Rynki
Gdzie zagranicą mogą inwestować polskie firmy?
Nowe Rynki
Końcówka 2023 roku z irlandzkim impulsem dla Polaków
Nowe Rynki
Listopadowe polsko-brytyjskie wydarzenia biznesowe