Nieco mniej niż połowa (44 proc.) firm prowadzi działalność częściowo opartą na internecie wynika z badania NEXERY przeprowadzonego wspólnie z agencją GfK wśród przedsiębiorców z 14 obszarów centralnej i północno-wschodniej Polski.

W jaki sposób firmy używają internetu do podniesienia konkurencyjności?

Wywołany pandemią lockdown, a także wprowadzenie pracy zdalnej zdecydowanie wzmocniły cyfryzację w biznesie. Według badania #RegionyNEXERY2021 przedsiębiorcy z obszarów, w których Nexera buduje sieć światłowodową, coraz częściej korzystają z e-usług w swojej działalności. Najwięcej ankietowanych (93 proc.) korzysta z płatności internetowych i e-fakturowania (54 proc.). Reprezentanci firm często używają także mediów społecznościowych (40 proc.), platform sprzedażowych (32 proc.) i rozwiązań chmurowych (18 proc.). Dodatkowo ponad 1/3 badanych przedsiębiorców bierze udział w szkoleniach online. Wraz ze wzrostem wykorzystania innowacyjnych rozwiązań informatycznych, rośnie konkurencyjność tych firm.

- Według analityków z Digital Economy Lab Uniwersytetu Warszawskiego firmy wykorzystujące internet i platformy online zyskują dostęp do regionalnych, krajowych, a nawet globalnych rynków bez ponoszenia ogromnych wydatków, które byłyby konieczne w przypadku ekspansji tradycyjnego biznesu. Dzięki uruchomieniu czy zdynamizowaniu działalności online wielu organizacjom udało się uodpornić na kryzys. Przedsiębiorcy, którzy w trudnym czasie wykazali się elastycznością i innowacyjnością, potrafili wykorzystać możliwości cyfryzacji na swoją korzyść – mówi Jacek Wiśniewski, prezes zarządu Nexery.

Szybszy internet to lepszy kontakt z otoczeniem

Porównując wyniki najnowszego badania Nexery do poprzednich edycji raportu nastąpił wzrost znaczenia szybkiego łącza w biznesie. Coraz więcej ankietowanych firm inwestuje w wyższą prędkość internetu i coraz więcej przedsiębiorców (84 proc.) jest zadowolonych z parametrów łącza. Między 2020 a 2021 rokiem wśród badanych organizacji wyraźnie zmieniła się dominująca prędkość stałego łącza. Obecnie firmy najczęściej deklarują posiadanie internetu o szybkości między 100 a 300 Mb/s. Odsetek przedsiębiorstw, które korzystają z łącza o takiej prędkości wzrósł o 16 p.p. w stosunku do 2020 roku i wynosi obecnie 42 proc.

Czytaj więcej

Sektor MŚP pod coraz większym ostrzałem ze strony cyberprzestępców

- Szybki internet jest nie tylko narzędziem znacznie usprawniającym komunikację i pracę online. Szerokopasmowe łącze w firmach daje też dostęp do danych, kontakt z kontrahentami z całego świata, a także możliwość uczestniczenia w szkoleniach i konferencjach, bez konieczności wyjazdów służbowych. Obecność firmy w sieci ma ogromne znaczenie nie tylko w przypadku dużych, ale także mniejszych przedsiębiorstw – mówi Paweł Biarda, członek zarządu Nexery.

Co wynika z raportu EFL?

Z kolei z raportu „Cyfrowa (r)ewolucja na rynku leasingu. Pod lupą” Europejskiego Funduszu Leasingowego wynika, że co czwarta firma z sektora MŚP rozpoczęła sprzedaż internetową w czasie pandemii, a co piąta chce osiągać z tego kanału co najmniej połowę przychodów.

67 proc. firm MŚP sprzedaje swoje produkty w kanałach tradycyjnych i to z tych kanałów ma zdecydowaną większość́ przychodów. Wyniki raportu EFL wskazują jednak, że w kolejnych latach tradycyjna sprzedaż może jednak sporo stracić na rzecz zamówień internetowych. Dziś tylko 14 proc. firm ma co najmniej połowę̨ przychodów z kanału online. Za 5 lat taki wynik prognozuje 22 proc. zapytanych. Do sprzedaży internetowej wiele firm skłoniła pandemia – co czwarta firma zaczęła sprzedawać w sieci dopiero w 2020 lub 2021 roku. Co więcej, w pierwszym roku pandemicznym w polskim internecie pojawiło się aż 3,6 mln nowych użytkowników usług online.

Czytaj więcej

Czym kierują się przedsiębiorcy kupując firmowe auta? Zaszły zmiany
Autopromocja
Wyjątkowa okazja

Roczny dostęp do treści rp.pl za pół ceny

KUP TERAZ

- Choć sprzedaż internetowa stała się codziennością i większość z nas nie wyobraża sobie bez niej zakupów, to jak wskazują wyniki naszego badania, nie jest to wcale taka „stara sprawa”. Ponad dwie trzecie mikro, małych i średnich firm sprzedaż online rozpoczęła dopiero w ostatnich 4 latach. Co więcej, dużą część firm do przeniesienia swojej sprzedaży do internetu skłoniła najpewniej trwająca pandemia, gdyż aż 27 proc. podmiotów wdrożyła sprzedaż online w 2020 lub 2021 roku. W szczególności dotyczy to najmniejszych przedsiębiorców, wśród których w pierwszych 2 latach pandemii 35 proc. zapytanych rozpoczęło internetową sprzedaż – mówi Radosław Woźniak, prezes zarządu EFL. - Coś, na co wcześniej potrzebowaliśmy kilku-kilkunastu lat, dziś realizujemy w kilka miesięcy a nawet dni. Dwa lata z COVID-19 i trudnym otoczeniem społeczno-gospodarczym wystarczyły, aby przedsiębiorczość w Polsce znalazła się w zupełnie nowym miejscu - dodaje szef EFL.