To ona najczęściej ze wszystkich doświadcza tego typu ataków. Według analizy ekspertów Sophos, aż 44 proc. firm tego sektora doświadczyło w ostatnim roku cyberataku, w którym przestępcy zaszyfrowali dane i żądali okupu za ich odblokowanie. Koszty związane z obsługą tych zdarzeń, w tym przestoje, naprawa systemów IT czy odpływ klientów, wynosiły średnio prawie 2 mln dol.

Firmy z branży handlowej przechowują wiele poufnych danych osobowych klientów. Cyberprzestępcy mogą sprzedać je na czarnym rynku lub wykorzystać w kolejnych atakach. Pandemia i sezon świąteczny dodatkowo ułatwiają atakującym zadanie – skokowo wzrasta liczba transakcji online i ruch na stronach internetowych sklepów. Dziś prawie 2/3 firm z branży, które nie doświadczyły ataku ransomware w ubiegłym roku, spodziewa się go w przyszłości.

Czytaj więcej

Firmy mniej odporne na cyberataki. Specjalistów jak na lekarstwo

- Podmioty handlowe są szczególnie atrakcyjnym celem cyberataków, gdyż przetwarzają wiele danych, takich jak numery kart płatniczych, adresy e-mail, telefony czy daty urodzenia. Dlatego każdy sklep powinien priorytetowo traktować kwestie cyberbezpieczeństwa i inwestować w rozwiązania ochronne, które zablokują ataki. Nie mniej istotne jest szkolenie pracowników, regularne tworzenie kopii zapasowych i plan szybkiego reagowania na incydenty - radzi Grzegorz Nocoń, inżynier systemowy w firmie Sophos.

W ostatnim roku niemal co druga placówka handlowa doświadczyła prób wymuszenia cyber okupu. W 54 proc. przypadków przestępcom udało się zaszyfrować dane. Co trzecia firma, której dane zablokowano, zapłaciła okup.