Małe i średnie firmy dostrzegły już, że przejęcia mogą być dobrym sposobem na przyspieszenie rozwoju – wynika z najnowszego raportu firmy audytorsko-doradczej KPMG, która sprawdziła, jak polskie przedsiębiorstwa z sektora MSP planują swoją przyszłość. Raport jest wynikiem internetowej ankiety, która latem br. objęła 101 małych i średnich firm z przychodami powyżej 30 mln zł, zatrudniających od 50 do 250 pracowników.
Okazuje się, że całkiem sporo, bo 27 proc. z nich chce się teraz rozwijać poprzez akwizycje. Głównie po to, aby zdywersyfikować swój biznes, przyspieszyć ekspansję za granicą wchodząc do innego kraju, albo konsolidując swój sektor, czyli wzmocnić swoją pozycję poprzez przejęcie konkurenta.
Z kolei 11 proc. ankietowanych przedsiębiorców planuje, że to oni będą tą przejmowana stroną gdyż w planach na najbliższe trzy lata mają sprzedaż biznesu. Przy czym ponad połowa inwestorowi z zewnątrz a co szósty członkowi rodziny. Ponad jedna trzecia MŚP, które myślą o sprzedaży, nie chce też pozbywać się całej firmy a najchętniej zaoferowałaby inwestorowi mniejszościowy pakiet rozwijając potem biznes wraz z nim. W sumie prawie czterech na dziesięciu przedstawicieli sektora MŚP szykuje się do transakcji własnościowych.
Randka z inwestorem
Spora część przedsiębiorców miała już zresztą okazję do sprzedaży biznesu – 28 proc. badanych przyznało, że w ostatnich pięciu latach kontaktowali się nawet z nimi potencjalni inwestorzy.
Jak jednak zwracają uwagę eksperci KPMG, pomimo tego zainteresowania inwestorów i sporej grupy firm zainteresowanych udziałem w fuzjach i przejęciach, polskie statystyki pokazują, że dochodzi do względnie niewielu transakcji M&A.