China International Import Expo 2020 – co ugrały polskie firmy

W Chinach odbyły się największe targi importowe. Zorganizowano je tradycyjnie, na żywo. Polskie firmy były obecne dzięki pośrednictwu PAIH.

Publikacja: 17.11.2020 00:02

China International Import Expo 2020 – co ugrały polskie firmy

Foto: China International Import Expo 2020 – polski pawilon kosmetyczny. Foto: PAIH

Targi China International Import Expo 2020, które odbyły się w dniach 5-10 listopada br. w Szanghaju to największe targi importowe w Chinach. Są one organizowane corocznie (począwszy od 2018 r.) z inicjatywy i pod patronatem prezydenta Chin Xi Jinpinga. Co ważne dla wystawców spoza Chin nie może się na nich wystawić żadna chińska marka.

CZYTAJ TEŻ: Wyłączność dystrybucyjna w Chinach – czy to się opłaca

Udział Polski w dotychczasowych dwóch edycjach wydarzenia (2018 i 2019) koordynowała Polska Agencja Inwestycji i Handlu (PAIH). W ubiegłym roku w targach wzięło udział 36 polskich firm. Prezentowały one produkty w trzech pawilonach branżowych (kosmetycznym, spożywczym i usługowym) oraz w pawilonie narodowym. Podczas zeszłorocznego China International Import Expo podpisano 3 kontrakty sprzedażowe oraz 3 porozumienia o współpracy pomiędzy polskimi a chińskimi firmami.

China International Import Expo 2020

Również w br. PAIH koordynowała udział polskich firm w tym wydarzeniu, choć miało ono nieco inny przebieg niż w dwóch poprzednich latach.

– Tegoroczna edycja tej największej wystawy o charakterze importowym w Chinach odbyła się jak zwykle na żywo. Łącznie zwiedzających było ok. pół miliona, choć ze względów epidemiologicznych ich liczbę ograniczono do 80 tys. osób dziennie. Przy czym wszyscy musieli nosić maseczki, a każdy musiał wcześniej przejść test na obecność koronawirusa – mówi „Rzeczpospolitej” Andrzej Juchniewicz, kierownik zagranicznego biura handlowego PAIH w Szanghaju.

CZYTAJ TEŻ: Opakowanie w Chinach to czynnik sukcesu

Jak dodaje, na targach wystawiło się ok. 3 tys. przedsiębiorstw z całego świata. Poza firmami polskimi na tegorocznym China International Import Expo wystawiały się firmy m.in. z: Włoch, Hiszpanii, Serbii, Wielkiej Brytanii, Niemiec, Turcji, Japonii, Korei, Malezji, Singapuru, Kazachstanu, Uzbekistanu i Nowej Zelandii.

– Targi w Chinach funkcjonują właściwie normalnie od przełomu maja i czerwca br. I właśnie już w czerwcu odbyły się duże targi przemysłu kosmetycznego w Szanghaju. Imprezy wystawiennicze odbywają się też w normalnej formule w innych miastach. Przy czym zawsze jest ona powiększona o komponent online – dodaje Barbara Bujny, kierownik regionu w centrum eksportu PAIH, również obecna na China International Import Expo 2020.

China International Import Expo 2020 – dwa polskie pawilony

Podczas tegorocznej edycji targów PAIH zorganizowała dla polskiego biznesu dwa pawilony branżowe (w tym roku organizatorzy targów zrezygnowali z pawilonów narodowych), na których polskie firmy zaprezentowały swe produkty. Był to pawilon kosmetyczny (o powierzchni 100 m2) oraz spożywczy (również 100 m2).

"China International Import Expo 2020."

China International Import Expo 2020 – polski pawilon spożywczy. Foto: PAIH

firma.rp.pl

Swą ofertę zaprezentowało 14 firm (po 7 z branży spożywczej i kosmetycznej). W przypadku tej ostatniej to m.in.: Ziaja, Verona i Miraculum. A w przypadku spożywki to m.in.: Van Pur, Vici Polska i Browar Za Miastem.

CZYTAJ TEŻ: Trzy główne strategie rozwoju sprzedaży w Chinach

– Ostatecznie żaden z polskich przedsiębiorców nie zdecydował się na przyjazd do Chin i odbycie czternastodniowej kwarantanny, ale połowa z naszych wystawców ma dystrybutorów w Chinach więc to oni zajęli się promocją na targach. A firmy, które jeszcze nie są tam ulokowane i nie mają tamtejszych dystrybutorów skorzystały z pomocy zespołu PAIH. Pomagają nam też tłumaczki i hostessy, które zostały przeszkolone przez polskich producentów do promocji ich produktów podczas tych targów – tłumaczy Juchniewicz. – Personel ten pozostawał też w bieżącym kontakcie z polskimi przedsiębiorcami – dodaje Bujny.

CZYTAJ TEŻ: Trendy żywnościowe w Chinach w 2020 r.

W tym roku dwie polskie firmy podpisały z lokalnymi partnerami porozumienia o współpracy. Spółka Vici Polska zawarła porozumienie z Wuhan Asia – Europe International Trade & Commerce Co. Ltd. na dostawy mleka do Chin. Przewidywana wartość zamówień ma wynieść 100 mln juanów. Z kolei producent piwa – spółka Van Pur zawarła porozumienie z Shanghai Greenland Global Commodity Trading Port Group. Oba te porozumienia stanowią kontynuację współpracy nawiązanej podczas wcześniejszych edycji targów China International Import Expo.

"China International Import Expo 2020 - stoisko firmy Ziaja."

China International Import Expo 2020 – stoisko firmy Ziaja. Foto: PAIH

firma.rp.pl

Platforma współpracy

– Targi te należy traktować jako platformę rozwoju współpracy z Chińczykami. Część naszych marek jak Mlekovita czy piwo Łomża jest tu już bardzo dobrze rozpoznawalna. Z kolei marki, które jeszcze nie są tu obecne mogą potraktować targi jak pierwszy krok w wejściu na rynek Państwa Środka i poznania tamtejszych realiów. Chodzi o sprawdzenie produktu, ewentualne zmiany i dostosowanie do wymagań i potrzeb Chińczyków oraz oczywiście znalezienie importera – tłumaczy Juchniewicz.

CZYTAJ TEŻ: Targi w Chinach – ważne, ważniejsze, wędrujące

W jego ocenie na skutek pandemii koronawirusa targi te stały się jeszcze bardziej profesjonalne, bo pozostali ci, którzy naprawdę chcą zrobić biznes.

– Pamiętajmy, że Polacy nie mogą aktualnie wjeżdżać do Chin, a Chińczycy nie mogą wyjeżdżać do Europy. Pozostaje więc droga online lub właśnie takie wydarzenia jak China International Import Expo pozwalające na promocję zagranicznych marek – podkreśla szef biura PAIH w Szanghaju.

Targi China International Import Expo 2020, które odbyły się w dniach 5-10 listopada br. w Szanghaju to największe targi importowe w Chinach. Są one organizowane corocznie (począwszy od 2018 r.) z inicjatywy i pod patronatem prezydenta Chin Xi Jinpinga. Co ważne dla wystawców spoza Chin nie może się na nich wystawić żadna chińska marka.

CZYTAJ TEŻ: Wyłączność dystrybucyjna w Chinach – czy to się opłaca

Pozostało 92% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Kup teraz
Chiny
Bank Pekao stracił w Chinach swego żubra
Chiny
Polscy eksporterzy wołowiny powinni działać. Rynek chiński czeka
Chiny
Chiny stają się trudnym rynkiem dla polskich eksporterów mleka
Chiny
Targi dotyczące łańcuchów dostaw odpowiedzią Chin
Chiny
Rekordowa wartość handlu transgranicznego Chin