E-handel i eksport to dobry duet

E-commerce przeżywa prawdziwy boom i choć coraz więcej polskich firm wychodzi dzięki tej formule za granicę, to w porównaniu z firmami z innych krajów dopiero zaczynamy tę przygodę.

Publikacja: 12.05.2021 14:27

E-handel i eksport to dobry duet

Foto: E-commerce cross border to szansa na zwiększenie eksportu. Źródło: Adobe Stock

E-handlowi w kontekście eksportu poświęcone są spotkania w ramach 7. edycji Programu Handlu Zagranicznego (PHZ), która właśnie się rozpoczęła (odbywa się online). W maju zaplanowano trzy spotkania. Pierwsze odbyło się 10 maja, drugie odbędzie się już 13 maja, a trzecie – 31 maja.

Okiem ekspertów

Na temat e-handlu w formule cross border wypowiadają się eksperci i sami przedsiębiorcy będący praktykami. 10 maja odbyło się spotkanie zatytułowane „E-commerce na rynkach europejskich – okiem ekspertów”. Wypowiadali się m.in. przedstawiciele firmy doradczej PwC, Izby Gospodarki Elektronicznej oraz Polskiej Agencji Inwestycji i Handlu (PAIH).

CZYTAJ TEŻ: Rowery elektryczne nowym hitem polskiego eksportu?

Jak wynika z analiz PwC, do 2026 r. średnioroczny wzrost polskiego sektora e-commerce wyniesie 12 proc., a jego wartość brutto osiągnie 162 mld zł. Wśród najszybciej rosnących kategorii wymienia się: zdrowie, urodę oraz produkty spożywcze. Pandemia zmieniła zwyczaje zakupowe Polaków oraz przyspieszyła rozwój internetowych platform sprzedażowych. W 2020 r. transakcje w sieci osiągnęły 14 proc. udziału całego handlu detalicznego w kraju. W porównaniu z rynkami europejskimi Polska ma wciąż jednak duży potencjał i naprawdę niewiele polskich firm sprzedaje w formule cross border.

CZYTAJ TEŻ: Brytyjski rynek nie zniknie

– Rozwój eksportu online w Polsce to pole do poprawy. Według ostatnich danych Głównego Urzędu Statystycznego Polska jest na piątym od końca miejscu w Europie, jeśli idzie o sprzedaż e-commerce poza granice kraju – wskazała Patrycja Sass-Staniszewska, prezes Izby Gospodarki Elektronicznej. To głos ekspertów, ale jak zwykle podczas spotkań w ramach Programu Handlu Zagranicznego wypowiedzą się i sami zainteresowani, czyli przedsiębiorcy.

Okiem przedsiębiorców

Najbliższe spotkanie nt. eksportowego e-commerce zaplanowano z udziałem przedsiębiorców – praktyków zagranicznej sprzedaży internetowej.

– Na polskim rynku są już przykłady zarówno dużych, jak i małych i średnich polskich firm, które odnoszą sukcesy w e-commerce za granicą. Należą do nich choćby: Grupa AB.pl – notowany na Giełdzie Papierów Wartościowych lider na rynku dystrybucji sprzętu IT, X-press Couriers – renomowany dostawca usług kurierskich dla sektora e-commerce, Motos.pl – specjalizujący się w sprzedaży akcesoriów samochodowych oraz Domator24.com i Diablochairs.eu – czołowy producent foteli gamingowych i mebli biurowych. Ich przedstawiciele będą naszymi gośćmi na najbliższym spotkaniu – mówi Piotr Jabłoński, dyrektor departamentu finansowania handlu w Banku BNP Paribas.

CZYTAJ TEŻ: Władyczak: Mamy ubezpieczenia eksportowe na czas pandemii

Przedstawiciele ww. firm podzielą się z innymi przedsiębiorcami swymi doświadczeniami związanymi ze sprzedażą na zagraniczne rynki w formule e-commerce, a są to bogate doświadczenia związane z wieloma rynkami, jak choćby takimi jak: Niemcy, Czechy, Węgry, Słowacja, Rumunia, Wielka Brytania, Francja, Włochy, Chiny i USA.

Zachęcić do eksportu

Program Handlu Zagranicznego jest realizowany od 2018 r. w trybie dwóch edycji rocznie (wiosennej i jesiennej).

To wspólna proeksportowa inicjatywa pięciu podmiotów, które oferują firmom informacje nt. rynków zagranicznych oraz narzędzia finansowe i ubezpieczeniowe. Głównym organizatorem PHZ jest Bank BNP Paribas, a partnerami: wywiadownia gospodarcza Dun & Bradstreet (wcześniej Bisnode), Korporacja Ubezpieczeń Kredytów Eksportowych (KUKE) oraz PAIH. „Rzeczpospolita” jest partnerem medialnym.

CZYTAJ TEŻ: Okna i drzwi warte miliardy trafiają na Zachód i do USA

PHZ ma na celu przede wszystkim pomoc firmom z sektora MŚP. Dotychczas odbyło się kilkadziesiąt konferencji i warsztatów, w tym nt. rynków azjatyckich i afrykańskich, Bliskiego Wschodu i wybranych krajów europejskich (Włochy, Francja, Belgia, Niemcy). Omawiano też eksport polskiej żywności i skutki brexitu dla handlu z Wielką Brytanią.

Główny organizator PHZ wydał też dwa przewodniki ekonomiczno-gospodarcze: pierwszy po rynkach afrykańskich i drugi po rynku włoskim.

""

firma.rp.pl

„Rzeczpospolita” jest patronem medialnym Programu Handlu Zagranicznego (PHZ).

E-handlowi w kontekście eksportu poświęcone są spotkania w ramach 7. edycji Programu Handlu Zagranicznego (PHZ), która właśnie się rozpoczęła (odbywa się online). W maju zaplanowano trzy spotkania. Pierwsze odbyło się 10 maja, drugie odbędzie się już 13 maja, a trzecie – 31 maja.

Okiem ekspertów

Pozostało 92% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Kup teraz
Eksport
Wysoka dynamika polsko-brytyjskiej wymiany handlowej
Eksport
Border Target Operating Model – brytyjski plan kontroli transportu na 2024 rok
Eksport
WTO obniżyła prognozę wzrostu handlu w 2023 r.
Eksport
Zanosi się na eksport usług polskich ratowników medycznych na Wyspy Brytyjskie
Eksport
Niemcy oczekują spadku eksportu. Jak to wpłynie na polską sprzedaż zagraniczną?
Materiał Promocyjny
Jakie technologie czy też narzędzia wspierają transformację cyfrową biznesu?