Dla polskich firm wejście do Korei Południowej oznacza możliwość dotarcia do rzeszy konsumentów wydających na kosmetyki dwukrotnie więcej niż światowa średnia. Wymaga to jednak zmierzenia się z silną konkurencją i wyśrubowanymi oczekiwaniami konsumentów, a także obowiązkami administracyjnymi. Zdaniem Lidii Ziaji, dyrektor działu eksportu polskiej firmy Ziaja, do największych wyzwań na południowokoreańskim rynku należą wysokie bariery prawne oraz koszty rejestracji produktów.
Korea Południowa - wschodzący rynek kosmetyczny w Azji
Społeczeństwo Korei Południowej stanowią konsumenci przykładający ogromną wagę do wyglądu. Prezentacja zewnętrzna Koreańczyków ma wpływ na ich status. Powszechne jest przekonanie, że wygląd przekłada się na powodzenie nie tylko w życiu prywatnym, ale także w karierze czy edukacji. Znajduje to odzwierciedlenie w liczbach. Według danych amerykańskiej Agencji Handlu Zagranicznego wartość rynku kosmetycznego Korei Południowej w 2019 r. szacowano na ok. 9,4 mld USD, co czyni go jednym z największych w Azji. Z kolei zgodnie z prognozą agencji Inkwood Research w latach 2021-2026 rynek ten odnotowywać będzie średnioroczny wzrost na poziomie 5,65 proc.
Istotę wyglądu w Korei Południowej odzwierciedlają także dane ośrodka badawczego Mintel z 2017 r. Wynika z nich, że Koreańczycy rocznie wydają na kosmetyki więcej niż Anglicy czy Amerykanie (kolejno 45, 43 i 37 USD), dwukrotnie przekraczając globalną średnią (21 USD). Polscy eksporterzy mają więc szansę na dotarcie do rynku o dużej chłonności i potencjale wzrostu.
Koreańczycy i kosmetyki to silny etnocentryzm konsumencki
Wchodząc do Korei Południowej należy zdawać sobie sprawę z kluczowej kwestii: lokalni konsumenci są mocno przywiązani do rodzimych marek. Koreańskie produkty są powszechnie uznawane za wysoce skuteczne, naturalne i innowacyjne, co budzi silny etnocentryzm konsumencki w tym kraju.
Polskie firmy muszą więc budować silny wizerunek swoich marek, co pozwala na przebicie się przez lokalny patriotyzm. Treść wokół produktów powinna podkreślać ich wysoką jakość i unikalność. Estetyczne opakowanie, przemawiające do lokalnych gustów, może stanowić środek do wyróżnienia się oraz element zapewniający dodatkowe doświadczenia użytkowe, chociażby dzięki wysokiej jakości wykonania czy intrygującym grafikom.