Polski eksport w formule elektronicznej wciąż dopiero raczkuje

Tylko 4 proc. polskich firm eksportuje w formule transgranicznego e-commerce. Rośnie jednak wartość sprzedaży zagranicznej realizowanej kanałami elektronicznymi.

Publikacja: 15.06.2022 16:06

W przypadku krajów pozaeuropejskich polski e-eksport trafia przede wszystkim do Chin oraz do USA.

W przypadku krajów pozaeuropejskich polski e-eksport trafia przede wszystkim do Chin oraz do USA.

Foto: Sirichai

Z danych zebranych w raporcie „Cyfrowy eksport – szanse i perspektywy dla polskich przedsiębiorstw” wynika, że ok. 36 proc. polskich przedsiębiorstw prowadzi eksport w tradycyjnej formie do innych krajów Unii Europejskiej. Tymczasem liczba firm sprzedających elektronicznie za granicę jest na poziomie ok. 4 proc., choć w ostatnim czasie widać wyraźny trend wzrostowy w tym zakresie. Już teraz polskie firmy odnotowują 16 proc. wzrost przychodów w handlu internetowym ze sprzedaży na rynki zagraniczne. Zaś wartość polskiego e-eksportu szacuje się na ponad 27 mld zł.

Polska w unijnym ogonie

Nasz kraj w porównaniu do innych państw UE posiada bardzo niski odsetek firm prowadzących e-eksport. Taki sam lub niższy wskaźnik od Polski w e-eksporcie do UE mają tylko trzy państwa (Rumunia, Bułgaria, Łotwa), a na rynki  tzw. trzecie (poza UE) cztery kraje (Rumunia, Bułgaria, Słowacja i Węgry). Głównymi kierunkami polskiego e-eksportu pozostają kraje unijne takie jak: Niemcy, Wielka Brytania, Francja, Holandia, Czechy i Słowacja, a więc państwa, które w ogóle są największymi odbiorcami naszego eksportu. Jeśli zaś idzie o kraje pozaeuropejskie to nasz e-eksport trafia przede wszystkim do USA i Chin.

Czytaj więcej

E-handel w Azji to wyzwanie, a chiński e-commerce to wzorzec

- Na dynamikę wzrostu e-eksportu wpływają nie tylko bariery zewnętrzne, ale także projekty i narzędzia wspierające tego typu działalności – tzw. instrumenty wsparcia e-eksportu. Dla firm najbardziej pożądanymi instrumentami wsparcia w zakresie ekspansji zagranicznej i rozwoju e-eksportu są szkolenia i warsztaty czy baza wiedzy skąd mogą zyskać inspirację do działania – mówi Patrycja Sass-Staniszewska, prezes Izby Gospodarki Elektronicznej.

Czytaj więcej

Czeski e-commerce rozwija się najszybciej w całej Unii Europejskiej

- Jako organizacja od lat wspierająca przedsiębiorców w cross border e-commerce staramy się wspierać MŚP w aktywnym wychodzeniu z marką, produktem poza granice kraju. Prowadzimy wspólnie z Polską Agencją Inwestycji i Handlu (PAIH) szkolenia dla producentów, mamy cyfrową bazę wiedzy z ważnymi informacjami jak prowadzić biznes online poza granicami kraju – dodaje Sass-Staniszewska.

Z danych zebranych w raporcie „Cyfrowy eksport – szanse i perspektywy dla polskich przedsiębiorstw” wynika, że ok. 36 proc. polskich przedsiębiorstw prowadzi eksport w tradycyjnej formie do innych krajów Unii Europejskiej. Tymczasem liczba firm sprzedających elektronicznie za granicę jest na poziomie ok. 4 proc., choć w ostatnim czasie widać wyraźny trend wzrostowy w tym zakresie. Już teraz polskie firmy odnotowują 16 proc. wzrost przychodów w handlu internetowym ze sprzedaży na rynki zagraniczne. Zaś wartość polskiego e-eksportu szacuje się na ponad 27 mld zł.

2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Kup teraz
Eksport
Zanosi się na eksport usług polskich ratowników medycznych na Wyspy Brytyjskie
Eksport
Niemcy oczekują spadku eksportu. Jak to wpłynie na polską sprzedaż zagraniczną?
Eksport
Piwo to jeden z polskich hitów eksportowych
Eksport
Kolejne opóźnienie w zaostrzeniu kontroli towarów na brytyjskiej granicy
Materiał Promocyjny
SSC/GBS Leadership Program 2023
Eksport
Rekord w handlu z Koreą Południową
Eksport
Baza wiedzy dla MŚP o zagranicznym e-handlu