Pytanie:
Czy pracodawca ma obowiązek zlecić pracę zdalną pracownikom w sytuacji zagrożenia epidemicznego w związku z koronawirusem?
Odpowiedź:
Nie. Pracodawca ponosi odpowiedzialność za stan bezpieczeństwa i higieny pracy w zakładzie pracy. Jest także zobowiązany chronić życie i zdrowie pracowników, ale tylko przez zapewnienie bezpiecznych i higienicznych warunków pracy, w szczególności poprzez organizowanie pracy w sposób zapewniający bezpieczne i higieniczne warunki pracy oraz reagowanie na potrzeby w zakresie zapewnienia bezpieczeństwa i higieny pracy.
CZYTAJ TAKŻE: Koronawirus a biznes, pytania i odpowiedzi: praca zdalna
Oznacza to, że o ile pracodawca ma jakieś konkretne informacje o zagrożeniu stanu zdrowia i życia pracowników powinien podejmować wszelkie dostępne środki ochrony. Na przykład zlecenie pracy zdalnej czy nawet czasowe zamknięcie przedsiębiorstwa, jeżeli jego pracownicy są zakażeni wirusem SARS-CoV-2 w celu umożliwienia podjęcia działań przez Państwową Inspekcję Sanitarną lub lekarzy (kwarantanna, badanie epidemiologiczne) czy też własnych (dezynfekcja pomieszczeń, w których przebywali zakażeni pracownicy).
Jednak o ile pracodawca ma możliwość zlecenia pracy zdalnej powinien, nie chcąc narażać pracowników na zakażenie, skorzystać z takiej możliwości.