Koronawirus a biznes, pytania i odpowiedzi: czy praca zdalna to obowiązek

Czy decyzja szefa o pracy zdalnej jest obowiązkowa? Jakie obowiązki ma w tym względzie pracodawca? – wyjaśniają eksperci.

Publikacja: 31.03.2020 08:35

Koronawirus niesie poważne konsekwencje dla firm

Koronawirus niesie poważne konsekwencje dla firm

Foto: AdobeStock

Pytanie:

Czy pracodawca ma obowiązek zlecić pracę zdalną pracownikom w sytuacji zagrożenia epidemicznego w związku z koronawirusem?

Odpowiedź:

Nie. Pracodawca ponosi odpowiedzialność za stan bezpieczeństwa i higieny pracy w zakładzie pracy. Jest także zobowiązany chronić życie i zdrowie pracowników, ale tylko przez zapewnienie bezpiecznych i higienicznych warunków pracy, w szczególności poprzez organizowanie pracy w sposób zapewniający bezpieczne i higieniczne warunki pracy oraz reagowanie na potrzeby w zakresie zapewnienia bezpieczeństwa i higieny pracy.

CZYTAJ TAKŻE: Koronawirus a biznes, pytania i odpowiedzi: praca zdalna

Oznacza to, że o ile pracodawca ma jakieś konkretne informacje o zagrożeniu stanu zdrowia i życia pracowników powinien podejmować wszelkie dostępne środki ochrony. Na przykład zlecenie pracy zdalnej czy nawet czasowe zamknięcie przedsiębiorstwa, jeżeli jego pracownicy są zakażeni wirusem SARS-CoV-2 w celu umożliwienia podjęcia działań przez Państwową Inspekcję Sanitarną lub lekarzy (kwarantanna, badanie epidemiologiczne) czy też własnych (dezynfekcja pomieszczeń, w których przebywali zakażeni pracownicy).

Jednak o ile pracodawca ma możliwość zlecenia pracy zdalnej powinien, nie chcąc narażać pracowników na zakażenie, skorzystać z takiej możliwości.

CZYTAJ TAKŻE: Innowacyjna szczepionka na COVID-19 wchodzi w fazę testów

Obowiązki pracodawcy

Pracodawca zgodnie z art. 2071 k.p. ma także obowiązek przekazywać pracownikom informacje o:

– zagrożeniach dla zdrowia i życia występujących w zakładzie pracy, na poszczególnych stanowiskach pracy i przy wykonywanych pracach, w tym o zasadach postępowania w przypadku awarii i innych sytuacji zagrażających zdrowiu i życiu pracowników.

– działaniach ochronnych i zapobiegawczych podjętych w celu wyeliminowania lub ograniczenia zagrożeń, o których mowa w pkt 1.

CZYTAJ TAKŻE: Koronawirus. Prawa i obowiązki pracodawców i pracowników

Oznacza to na przykład obowiązek poinformowania pracowników o przypadku stwierdzonego zakażenia koronawirusem jednego z pracowników w celu podjęcia określonych działań przez tych pracowników, którzy mieli z osobą zakażoną kontakt. Takie działanie pracodawcy nie stanowi naruszenia przepisów o ochronie danych osobowych.

Podstawa prawna: art. 207 § 1 kodeksu pracy.

Autorzy pracują w Rycak Kancelaria Prawa Pracy i HR. Kancelaria jest zrzeszona w sieci Kancelarie RP wydawcy dziennika „Rzeczpospolita”.

Pytanie:

Czy pracodawca ma obowiązek zlecić pracę zdalną pracownikom w sytuacji zagrożenia epidemicznego w związku z koronawirusem?

Pozostało 95% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Materiał Partnera
Wskaźnik Zdrowia Organizacji docenia Wartę
Materiał Promocyjny
Zaufanie i wartość reputacji w partnerstwach biznesowych – nadchodzi Przemysł 4.0
Materiał partnera
Eksperci z SAPERE dołączyli do EY
Materiał Promocyjny
AI w szkoleniach językowych dla pracowników
Materiał partnera
Rozgrywka o fotel lidera w produkcji żywności zrównoważonej już trwa