Najczęściej są to sytuacje, gdy zostanie wprowadzona błędna kwota, ilość zakupionych towarów bądź usług lub paragon zostanie wydrukowany, a klient rozmyśli się lub nie ma pieniędzy, aby zapłacić. Urządzenia rejestrujące nie dają możliwości skorygowania pomyłki w wydrukowanym paragonie. Jednak przepisy dotyczące ewidencjonowania sprzedaży na kasie fiskalnej wyjaśniają w jaki sposób podatnik powinien zachować się w przypadku popełnienia błędu. W takich sytuacjach wykorzystanie znajduje rejestr pomyłek oczywistych.
Błąd a przepisy prawa
Ustawodawca przewidział, że podczas prowadzenia działalności gospodarczej mogą zdarzyć się sytuacje, gdy podatnik dokona błędnego zapisu na kasie fiskalnej. Zasady postępowania w takiej sytuacji zdefiniowano w rozporządzeniu ministra finansów z 29 kwietnia 2019 r. w sprawie kas rejestrujących. W § 3 ust. 4 określono, że: „W przypadku wystąpienia oczywistej pomyłki w ewidencji podatnik dokonuje niezwłocznie jej korekty przez ujęcie w odrębnej ewidencji:
1) błędnie zaewidencjonowanej sprzedaży (wartość sprzedaży brutto i wysokość podatku należnego);
2) krótkiego opisu przyczyny i okoliczności popełnienia pomyłki oraz dołączenie oryginału paragonu fiskalnego potwierdzającego dokonanie sprzedaży, przy której nastąpiła oczywista pomyłka.”
Przepisy nie definiują jak ma wyglądać ewidencja oczywistych pomyłek. Większość firm prowadzi ją w formie zeszytu lub stworzonych przez siebie druków wpiętych do segregatora.