Wcześniejsza zapłata za fakturę ma istotne znaczenie, szczególnie w branżach stosujących długie terminy płatności np. w branży budowlanej czy transportowej. Pojęcie „skonto” można wytłumaczyć jako formę rabatu, procentowej obniżki ceny, którą sprzedawca udziela swoim kontrahentom w zamian za opłacenie faktury przed wyznaczonym terminem. Skonto jest więc rabatem warunkowym i ma charakter dobrowolny, który może być swobodnie ustalany pomiędzy stronami biorącymi udział transakcji. Kupujący ma możliwość wyboru, albo zapłaci zgodnie z terminem płatności albo wcześniej, co umożliwia mu zapłatę niższej kwoty.
W praktyce oznacza to, że sprzedawca określa na fakturze np. 45 dniowy termin zapłaty ale jeżeli kupujący dokona zapłaty za fakturę szybciej np. w terminie np. 7 lub 14 dni to kwota faktury będzie niższa o np. 3,5 procent. Wysokość skonta może również zależeć od szybkości zapłaty za fakturę, np. 3,5 procent za zapłatę do 7 dni a 2 procent za zapłatę do 14 dni. Skonto jest obliczane od wartości brutto zakupionego towaru lub zrealizowanej usługi. Jest to rozwiązanie korzystne dla każdej strony transakcji.
Umowa o udzielenie skonta nie może mieć formy ustnej. Informacja o wszystkich udzielonych obniżkach i rabatach musi znaleźć się na fakturze. Zgodnie z art. 106e ust. 1 pkt 10 ustawy o VAT faktura powinna zawierać informację o kwotach wszelkich opustów lub obniżek cen, w tym w formie rabatu z tytułu wcześniejszej zapłaty, o ile nie zostały one uwzględnione w cenie jednostkowej netto. Oznacza to, że w momencie gdy kontrahent spełni warunki umowy i zapłaci szybciej za fakturę niższą kwotę, sprzedawca będzie zmuszony wystawić kolejną fakturę - korygującą, w której dokona zmian dotyczących ceny, z powodu zastosowania skonta. Nie ma konieczności wystawienia drugiej faktury tylko w dwóch przypadkach:
1. gdy zapłata nastąpi jeszcze przed wystawieniem faktury przez sprzedającego;
2. gdy kontrahent nie zapłaci za fakturę wcześniej - czyli nie spełnia warunków do zastosowania skonta.