Eksport polskich towarów nie poddał się pandemii

Polski eksport ma się dobrze.
Polski eksport nie spada pomimo pandemii. Źródło: Adobe Stock

Z szacunkowych danych GUS za ubiegły rok wynika, że polski eksport w 2020 r. urósł w złotych i dolarach i nieznacznie zmalał w euro.

Jak podał Główny Urząd Statystyczny (GUS) obroty towarowe handlu zagranicznego w okresie styczeń – grudzień 2020 r. (według danych tymczasowych) wyniosły w cenach bieżących 1051,9 mld zł w  eksporcie oraz 998,3 mld zł w imporcie. Oznacza to, że dodatnie saldo wyniosło aż 53,7 mld zł. W analogicznym okresie 2019 roku było to tylko 5,1 mld zł. W porównaniu z analogicznym okresem 2019 roku eksport wzrósł o 2,8 proc., a import spadł o 2,0 proc.

Eksport wyrażony w dolarach amerykańskich wyniósł 269,9 mld dolarów, a import 256,2 mld dolarów. To wzrost odpowiednio w eksporcie o 1,1 proc., a w imporcie spadek o 3,6 proc). Nadwyżka to 13,7 mld dolarów, w analogicznym okresie 2019 r. wyniosła ona 1,3 mld USD.

Eksport wyrażony w euro wyniósł 237,5 mld euro, a import 225,5 mld euro. Oznacza to spadek w eksporcie o 0,3 proc., a w imporcie o 4,8 proc.. Dodatnie saldo wyniosło 12 mld euro, w styczniu – grudniu 2019 r. było to 1,2 mld euro.

CZYTAJ TEŻ: Brytyjski rynek nie zniknie

W świetle globalnej pandemii koronawirusa dane te są nader pozytywne. Tym bardziej, że na jej początku eksperci zajmujący się handlem zagranicznym obawiali się dużego spadku polskiego eksportu sięgającego nawet 15-30 proc.

– Polski eksport jest jednym z kluczowych czynników wspierających wzrost gospodarczy – podkreśla Jarosław Gowin, wicepremier, minister rozwoju pracy i technologii.

Czego sprzedaliśmy więcej?

W eksporcie największy wzrost dotyczył m.in.: olejów, tłuszczów, wosków, zwierzęcych i roślinnych (o 25,3 proc.), napojów i tytoniu (o 17,1 proc.), żywności i zwierząt żywych (o 8,8 proc.), chemii i produktów pokrewnych (o 8,8 proc.) oraz różnych wyrobów przemysłowych (o 6,0 proc.). Natomiast spadek odnotowano m.in.: w paliwach mineralnych, smarach i materiałach pochodnych (o 27,4 proc.), surowcach niejadalnych z wyjątkiem paliw (o 0,6 proc.) oraz towarach przemysłowych sklasyfikowanych głównie według surowca (o 0,4 proc.).

Czołówka partnerów bez dużych zmian

Największy udział w eksporcie ogółem Polska ma z krajami rozwiniętymi – 86,2 proc. (w tym UE 73,8 proc.), a w imporcie – 64,7 proc. (w tym UE 55 proc.), wobec odpowiednio 86,8 proc. (w tym UE 74 proc.) i 65,8 proc. (w tym UE 55,8 proc.) w styczniu – grudniu 2019 roku.

Po dwunastu miesiącach 2020 r. wśród głównych partnerów handlowych Polski odnotowano spadek eksportu do większości państw, oprócz Szwecji, Niemiec, USA oraz Hiszpanii, a w imporcie wzrost – z: Chin, Korei Południowej i Holandii.

CZYTAJ TEŻ: Eksport do Stanów Zjednoczonych rośnie mimo pandemii

Obroty z pierwszą dziesiątką naszych partnerów handlowych stanowiły 65,7 proc. eksportu (w analogicznym okresie 2019 r. było to 65,9 proc., a importu ogółem – 64,2 proc. (wobec 63,6 proc. w styczniu – grudniu 2019 r.).

Udział Niemiec, a więc naszego najważniejszego partnera gospodarczego, w eksporcie wzrósł w porównaniu z analogicznym okresem ub. r. o 1,2 p. proc. i wyniósł 28,9 proc., a w imporcie obniżył się o 0,1 p. proc. i stanowił 21,8 proc. Dodatnie saldo wyniosło 85,9 mld zł (22 mld dolarów, 19,3 mld euro).

Tagi:

Mogą Ci się również spodobać

Tarcza 4.0. – kluczowe zmiany w zakresie prawa podatkowego

Tarcza 4.0 wprowadziła siedem ważnych zmian w podatkach. To m.in. ułatwienia w skorzystaniu z ...

Przewodnik pt. „Z ziemi polskiej do włoskiej. Jak robić biznes z Włochami i we Włoszech” to publikacja przygotowana w ramach PHZ.

Jak robić biznes z Włochami i we Włoszech – przewodnik

Można się już zapoznać z przewodnikiem pt. „Z ziemi polskiej do włoskiej. Jak robić ...

ZUS zwróci pieniądze przedsiębiorcom

Niemal 150 tys. przedsiębiorców uzyska automatycznie większą pomoc z ZUS. To efekt interwencji rzecznika ...

Pracownik bezpośrednią obsługujący interesantów lub klientów w zakładzie jest zobowiązany do zakrywania ust oraz nosa. Może to robić za pomocą przyłbicy.

Czy można nakazać noszenia przyłbicy w pracy?

W dobie pandemii pracownicy mający bezpośredni kontakt z klientami są zobowiązani do zakrywania ust ...

Szansa na promocję podczas EXPO 2020 w ZEA

Ruszyła druga edycja programu partnerskiego dla firm. Polska Agencja Inwestycji i Handlu zachęca rodzimych ...

Polskie firmy za mało inwestują w Internet Rzeczy i Przemysł 4.0

Polski biznes wciąż nie jest 4.0

Pojęcia Internetu Rzeczy i Przemysł 4.0 są w ostatnich latach odmieniane przez wszystkie przypadki. ...