Chodzi o zmiany wprowadzane w ustawie o Prawach Konsumenta oraz ustawie Prawo Przedsiębiorców.
Limit płatności gotówkowych
Sporą rewolucję może spowodować wprowadzenie limitu płatności gotówkowych w transakcjach, w których jedną stroną jest przedsiębiorca a drugą konsument (podmiot nieprowadzący działalności gospodarczej). Według dotychczasowego brzmienia przepisów, nie obowiązywał limit dotyczący takich transakcji. Od 1 stycznia 2022 r. limit będzie wynosił 20 tys. zł dla konsumentów. Zmianę tę wprowadzono w ustawie z 30 maja 2014 r. o Prawach Konsumentów poprzez dodanie art. 7b o treści: „Konsument jest obowiązany do dokonywania płatności za pośrednictwem rachunku płatniczego, jeżeli jednorazowa wartość transakcji z przedsiębiorcą, bez względu na liczbę wynikających z niej płatności, przekracza 20 000 zł lub równowartość tej kwoty, przy czym transakcje w walutach obcych przelicza się na złote według średniego kursu walut obcych ogłaszanego przez Narodowy Bank Polski z ostatniego dnia roboczego poprzedzającego dzień dokonania transakcji. Nie oznacza to konieczności zapłaty za pomocą terminala płatniczego. Przedsiębiorca w przypadku transakcji powyżej określonego ustawowo limitu będzie musiał podać kupującemu swój numer konta, na który będzie można dokonać zapłaty.
Transakcje pomiędzy przedsiębiorcami - niższy limit
Obecny limit płatności gotówkowych między przedsiębiorcami wynosi 15 000 zł. Od 1 stycznia 2022 r. zmieniono artykuł 19 ust. 1 pkt 2 ustawy Prawo Przedsiębiorców, który otrzyma brzmienie: „…jednorazowa wartość transakcji, bez względu na liczbę wynikających z niej płatności, przekracza 8 000 zł lub równowartość tej kwoty, przy czym transakcje w walutach obcych przelicza się na złote według średniego kursu walut obcych ogłaszanego przez Narodowy Bank Polski z ostatniego dnia roboczego poprzedzającego dzień dokonania transakcji.”
Oznacza to, że gdy wartość transakcji, będzie przekraczać kwotę 8000 zł brutto to już zapłata za całą fakturę powinna być dokonana w formie bezgotówkowej.
Czytaj więcej
Czasem zdarza się współpracować z podmiotem, który finalnie okazuje się nieuczciwy. Odzyskanie zainwestowanych pieniędzy lub przesłanych towarów może być niezwykle trudne. Dodatkowo przedsiębiorca musi pamiętać o terminach przedawnienia należności.