Misja PAIH do Lublany okazją do zacieśnienia relacji biznesowych ze Słowenią

W listopadzie br. w Lublanie odbędzie się Polsko-Słoweńskie Forum Biznesowe oraz konferencja GoDigital 2021. To szansa dla polskich firm na nawiązanie kontaktów ze słoweńskimi kontrahentami, szczególnie z sektorów ICT i zielonych technologii.

Publikacja: 31.10.2021 16:14

Jedną z głównych atrakcji turystycznych w Słowenii są Alpy Julijskie.

Jedną z głównych atrakcji turystycznych w Słowenii są Alpy Julijskie.

Foto: Artur Osiecki

Polska Agencja Inwestycji i Handlu (PAIH) we współpracy z Klubem Biznesowym Triglav-Rysy, SPIRIT SLOVENIA oraz Ambasadą RP w Lublanie organizuje misję gospodarczą do Słowenii, która odbędzie się w dniach 17-19 listopada br. Głównymi punktami wyjazdu będą Polsko-Słoweńskie Forum Biznesowe oraz Konferencja GoDigital 2021. Celem wizyty jest promocja polskich firm oraz nawiązanie relacji biznesowych pomiędzy nimi, a przedsiębiorstwami słoweńskimi.

Do udziału w misji PAIH zaprasza w szczególności firmy działające w sektorach:

·       ICT,

·       cyberbezpieczeństwo,

·         e-commerce i

·        zielone technologie.

W ramach Polsko-Słoweńskiego Forum Biznesowego planowane są spotkania B2B z udziałem polskich i słoweńskich firm, jak również wizyty studyjne w wybranych, tamtejszych przedsiębiorstwach.  Dodatkowo, odbędą się spotkania z przedstawicielami ministerstw, władz samorządowych oraz instytucji otoczenia biznesu.

Czytaj więcej

Ulgi podatkowe dla osób, które przeprowadzą się wraz z działalnością do Włoch

Z kolei towarzysząca Forum Konferencja GoDigital 2021 to największa konferencja w Słowenii kierowana do firm z sektora IT/ICT. Do udziału w Polsko-Słoweńskim Forum Biznesowym zaproszono największe firmy ze Słowenii zaangażowane lub zainteresowane procesem cyfryzacji biznesu.

W ocenie Polskiej Agencji Inwestycji i Handlu oba te wydarzenia stanowią unikalną szansę dla aktywnej promocji polskich firm i technologii w Słowenii.

Z kim i czym handluje Słowenia?

Słowenia to aktywny gracz jeśli idzie o wymianę międzynarodową. Jak podaje polskie Ministerstwo Rozwoju i Technologii aktualnie eksport słoweński odpowiada za 89% PKB tego kraju. Przy czym 34 mld euro stanowi eksport towarów, a 9 mld to eksport usług. W tej ostatniej kategorii największą rolę odgrywają usługi: turystyczne (35%), transportowe (30%) i pozostałe usługi dla biznesu (16%).

W 2020 r. najważniejszymi towarami w słoweńskim eksporcie i imporcie były wyroby tytoniowe, samochody osobowe oraz wyroby medyczne i farmaceutyczne.

Co Polska eksportuje do Słowenii?

Jak podaje MRiT Słowenia jest dla Polski 34. partnerem w eksporcie i 37. w imporcie. Struktura polskiego eksportu uległa w ostatnich latach zasadniczej zmianie - od przewagi surowców do coraz większego udziału towarów przetworzonych. Coraz więcej sprzedajemy też żywności. Import ze Słowenii jest zdominowany przez: leki, sprzęt AGD oraz środki chemiczne.

W 2020 r. polsko – słoweńskie obroty handlowe osiągnęły wartość 1 829,1 mln euro (to wzrost o 0,2% w porównaniu do analogicznego okresu 2019 r.). Polski eksport do Słowenii wyniósł 916,6 mln euro (spadek o 0,1% w stosunku do analogicznego okresu 2019 r.). Import natomiast to 912,5 mln euro (wzrost o 0,5% względem 2019 r.).

W 2020 r. w polskim eksporcie do Słowenii dominowały: wyroby przemysłu elektromaszynowego (31,1%), przemysłu chemicznego (19,7%), a także artykuły rolno-spożywcze (17,4%) i wyroby metalurgiczne (12,6%).

Czytaj więcej

Polska-Czechy – jakimi towarami handlujemy?

Z kolei w imporcie ze Słowenii najważniejsze były: wyroby przemysłu elektromaszynowego (39,5%), przemysłu chemicznego (33,6%), wyroby metalurgiczne (14%) i artykuły rolno-spożywcze (2,7%).

W okresie I-VII 2021 r.: w eksporcie do Słowenii dominowały: wyroby przemysłu elektromaszynowego (40,0%), wyroby przemysłu chemicznego (16,8%) wyroby metalurgiczne (14,2%), art. rolno- spożywcze (10,9%). Natomiast w imporcie ze Słowenii najważniejsze były wyroby: przemysłu elektromaszynowego (36,1%), przemysłu chemicznego (33,7%), metalurgiczne (16,6%), wyroby różne (4,6%), artykuły przemysłu lekkiego (2,7%), wyroby przemysłu drzewno-papierniczego (2,7%) i produkty rolno-spożywcze (1,8%).

Polska Agencja Inwestycji i Handlu (PAIH) we współpracy z Klubem Biznesowym Triglav-Rysy, SPIRIT SLOVENIA oraz Ambasadą RP w Lublanie organizuje misję gospodarczą do Słowenii, która odbędzie się w dniach 17-19 listopada br. Głównymi punktami wyjazdu będą Polsko-Słoweńskie Forum Biznesowe oraz Konferencja GoDigital 2021. Celem wizyty jest promocja polskich firm oraz nawiązanie relacji biznesowych pomiędzy nimi, a przedsiębiorstwami słoweńskimi.

Do udziału w misji PAIH zaprasza w szczególności firmy działające w sektorach:

Pozostało 87% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Eksport
Brexit - pełne kontrole graniczne z Wielką Brytanią przesunięte
Wsparcie Ekspansji
PAIH i IGE będą współdziałać na rzecz eksportu poprzez e-handel
Nowe Rynki
Gdzie najchętniej lokują się polskie przedsiębiorstwa za granicą?
EXPO
EXPO w Dubaju - co nas czeka w polskim pawilonie?
Rolnictwo
Biura KOWR wesprą za granicą polskie firmy rolno-spożywcze. Rusza ich pilotaż