MATERIAŁ POWSTAŁ WE WSPÓŁPRACY Z PAIH

Z okazji 50. rocznicy nawiązania stosunków dyplomatycznych między Polską a Tajlandią Polska Agencja Inwestycji i Handlu (PAIH) zorganizowała w Bangkoku Polsko-Tajskie Forum Biznesowe. Jak przypominają eksperci Agencji Tajlandia to druga największa gospodarka ASEAN (Stowarzyszenie Narodów Azji Południowo-Wschodniej), a ze względu na strategiczne położenie i przebieg łańcuchów dostaw jest bramą do całego regionu. Włączając turystów i ekspatów, Tajlandia to rynek liczący nawet 100 mln konsumentów. Ze stosunkowo dobrze rozwiniętą infrastrukturą, gospodarką opartą na wolnej przedsiębiorczości i proinwestycyjną polityką, ten azjatycki kraj jest atrakcyjnym kierunkiem ekspansji dla polskich przedsiębiorców reprezentujących wiele branż.

Polsko-Tajskie Forum Biznesowe zorganizowane przez PAIH odbyło się 29 listopada 2022 roku w Bangkoku

Polsko-Tajskie Forum Biznesowe zorganizowane przez PAIH odbyło się 29 listopada 2022 roku w Bangkoku.

PAIH

- Polska dąży do dywersyfikacji kierunków współpracy gospodarczej, a Polska Agencja Inwestycji i Handlu wspiera to podejście. Nie chcemy skupiać się wyłącznie na Unii Europejskiej. Dotychczas udział krajów ASEAN w polskim handlu był stosunkowo niewielki. Jednak naszym zdaniem kraje tego regionu, w tym Tajlandia, to jeden z najbardziej perspektywicznych rynków. Dostrzegamy i wysoko cenimy osiągnięcia Tajlandii na polu gospodarczym oraz aktywną działalność w ramach ASEAN - mówił podczas zorganizowanego 29 listopada br. Forum Krzysztof Drynda, prezes zarządu PAIH.

Krzysztof Drynda, prezes zarządu PAIH przemawiający podczas Polsko-Tajskiego Forum Biznesowe w Bangk

Krzysztof Drynda, prezes zarządu PAIH przemawiający podczas Polsko-Tajskiego Forum Biznesowe w Bangkoku

PAIH

- Pogłębiona współpraca w takich sektorach jak sprzęt medyczny, kosmetyczny, spożywczy czy ICT mogłaby wesprzeć wzrost gospodarczy obu naszych krajów – dodał szef PAIH.

Czym handlujemy z Tajlandią?

Według danych resortu rozwoju i technologii obroty handlowe Polski z Tajlandią osiągnęły w 2020 r. wartość 1242,6 mln dolarów (trzecie miejsce wśród krajów ASEAN). Wzrost obrotów handlowych wzrósł o 6,8% w porównaniu do roku 2019. W tym samym czasie nastąpił wzrost naszego eksportu do Tajlandii o 8,2% w stosunku do roku poprzedniego, a importu o 6,5%.

Najważniejsze grupy produktów w eksporcie do Tajlandii to: wyroby przemysłu elektromaszynowego (31%), produkty przemysłu chemicznego (27,2%), wyroby metalurgiczne (22,2%), artykuły rolno[1]spożywcze (8,4%). Z kolei najważniejsze grupy produktów w imporcie z Tajlandii to: wyroby przemysłu elektromaszynowego(59,1%), produkty przemysłu chemicznego (16,6%), artykuły rolno-spożywcze (10,8%), wyroby przemysłu lekkiego (4,9%)

W 2021 roku polski eksport do Tajlandii wyniósł ok. 345 mln dolarów i wzrósł aż o 42%. W strukturze towarowej dominowała miedź, maszyny i urządzenia mechaniczne, a także kauczuk i artykuły z kauczuku. Natomiast w imporcie - maszyny i urządzenia mechaniczne, maszyny i urządzenia elektryczne, a także kauczuk i artykuły z kauczuku.

Tajscy inwestorzy nad Wisłą

Na polskim rynku są obecne cztery spółki z tajskim kapitałem. Trzy spośród nich, w tym notowana na tajskiej giełdzie spółka S. KhonKaen FoodIndustry Public Company Limited, działają w branży rolno-spożywczej, a czwarta - Indorama - w sektorze PET. Jest ich niewiele, ale są to jedne z największych przedsiębiorstw w Tajlandii. Łącznie zainwestowały nad Wisłą już ponad 2 mld zł i przyczyniły się do utworzenia ponad 4 tys. miejsc pracy. Większość tajskich inwestorów zagranicznych decyduje się na lokalizację projektów wewnątrz ASEAN bądź w innych regionach Azji. Firmy, które rozpoczęły działalność poza granicami kraju robiły to m.in. ze względu na możliwość uzyskania dostępu do nowych rynków, a członkostwo Polski w Unii Europejskiej gwarantuje dostęp do jednego z największych rynków zbytu na świecie.

Czytaj więcej

Jak chronić znaki towarowe i wzory w Indiach?

- W porównaniu do innych państw Europy Środkowo-Wschodniej, polski rynek pracy nadal oferuje konkurencyjne wynagrodzenie dla pracowników. Uwzględniając dostępność surowców naturalnych oraz mnogość rozwiniętych sektorów polskiej gospodarki, można stwierdzić, że Polska w pełni spełnia wszystkie z najczęściej wymienianych przez tajskie firmy powodów ekspansji zagranicznej. Zarówno Polska, jak i Tajlandia stawiają na innowacyjność w wielu dziedzinach. Dlatego głęboko wierzymy, że potencjał polskiego sektora IT/ICT i bogata sieć centrów badawczo-rozwojowych to argumenty, które przekonają do Polski również inwestorów z dalekiej Tajlandii - podkreśla Krzysztof Drynda.

Brama do UE i innowacyjny hub

- Tajlandia jest regionalnym hubem medycznym i jednym z wiodących kierunków w turystyce medycznej. Sektor stanowi ponad 10% gospodarki, a jego wartość jest szacowana na ok. 6 mld dolarów. Zaawansowany sprzęt medyczny Tajlandia głównie importuje, a potencjalnymi odbiorcami jest ok. 1,5 tys. szpitali. Tajlandia jest znaczącym producentem żywności i produktów spożywczych, jednak upatrujemy szanse eksportowe w takich segmentach jak: zdrowa żywność, przekąski dla osób aktywnych fizycznie, nabiał, makarony, przetworzone białko zwierzęce, jabłka, borówki, półprodukty, nasiona, foodtech i agrotech - wylicza Norbert Bąk, kierownik Zagranicznego Biura Handlowego PAIH w Bangkoku.

Czytaj więcej

Chińskie nazwy nie dla wszystkich zagranicznych firm

Na tajskim rynku działają już takie polskie firmy jak producent rękawic medycznych Mercator Medical  będący największym polskim inwestorem w Tajlandii (posiada tam swą fabrykę) czy Comarch, którego systemy IT wdrożono w dużych tajskich bankach.

We wrześniu br. Unia Europejska (UE) oraz Tajlandia sfinalizowały treść porozumienia o partnerstwie i współpracy. Zakończenie procesu jest wyrazem ocieplenia wzajemnych relacji. Może również wskazywać na przyszłe zawarcie porozumienia o wolnym handlu co w konsekwencji ułatwi dalszą obustronną wymianę handlową obydwu krajów.

MATERIAŁ POWSTAŁ WE WSPÓŁPRACY Z PAIH