PAIH utworzy w regionach sieć Polskich Biur Handlowych

Będą to placówki wewnątrzkrajowe. Ma być ich 12. Pracownicy biur mają zadbać o rozpoznawalność Agencji w regionach i wsparcie firm z sektora MŚP w ekspansji zagranicznej.

Publikacja: 13.06.2023 15:08

Pracownicy PAIH w regionach mają nawiązać współpracę z firmami zainteresowanymi eksportem.

Pracownicy PAIH w regionach mają nawiązać współpracę z firmami zainteresowanymi eksportem.

Foto: Adobe Stock

Jak przyznaje Paweł Kurtasz, prezes zarządu Polskiej Agencji Inwestycji i Handlu (PAIH) z analiz samej Agencji wynika, że nie jest ona zbyt dobrze rozpoznawana w kraju, a jeśli już przedsiębiorcy ją kojarzą to raczej jako centralną instytucję w odległej Warszawie. Jednocześnie jednym z dwóch głównych zadań PAIH jest wspieranie polskich firm, w szczególności z sektora MŚP, w eksporcie i szeroko rozumianej ekspansji zagranicznej. Jednak, aby pomóc firmom w tym zakresie albo firma musi sama trafić do PAIH albo to też Agencja musi dotrzeć do przedsiębiorcy. I właśnie w tym ostatnim kierunku zmierzają obecne działania Agencji, która poprzez ustanowienie siatki biur chce znacząco zwiększyć zarówno swą rozpoznawalność w regionach, jak i swe możliwości dotarcia do przedsiębiorstw.

PAIH przyjdzie z ofertą do firm

- Naszym zadaniem jest budowa rozpoznawalnej marki PAIH. Chcemy zbudować tę markę w regionach. Chcemy, aby mniejsi przedsiębiorcy byli lepiej poinformowani o możliwościach eksportowych, o wsparciu, które oferujemy w tym zakresie. Dlatego trzeba lepiej zmapować polski rynek. Musimy posiadać własną bazę firm eksportujących oraz tych, które są gotowe do ekspansji i planują działania związane z eksportem – mówi Kurtasz. I jak dodaje, wiele polskich firm trwa w tzw. pułapce średniego rozwoju, a eksport pozwoli im się z niej wyrwać. Jednocześnie, aby budować rozpoznawalność polskich marek zagranicą trzeba z nimi tam po prostu wyjść.

Czytaj więcej

Oszast: Małe i średnie firmy też mogą eksportować

- Każdej zainteresowanej firmie, którą wcześniej zidentyfikujemy jako potencjalnego eksportera przedstawimy plan działania. Będzie on oczywiście propozycją, z której przedsiębiorca będzie mógł skorzystać bądź nie. Najpierw zbadamy co produkuje dany przedsiębiorca, sprawdzimy gdzie zagranicą jego wyroby można sprzedać, przedstawimy analizę rynku. Zaoferujemy też obecność na targach i ją sfinansujemy. Wszystkie te usługi będą, tak jak dotychczas świadczone przez nas, nieodpłatne – tłumaczy prezes PAIH.

Tuzin biur w kraju

Agencja zakłada ustanowienie dwunastu Polskich Biur Handlowych. Powstaną one we współpracy ze specjalnymi strefami ekonomicznymi oraz podmiotami z Grupy PFR. Pierwsze trzy biura we: Wrocławiu, Opolu i Katowicach mają powstać już w czerwcu, a kolejnych 9 placówek do końca 2023 r. Mają być one wybrane z dwunastu lokalizacji takich jak: Białystok, Bydgoszcz/Toruń, Gdańsk, Kielce, Kraków, Lublin, Łódź, Olsztyn, Rzeszów, Poznań, Szczecin, Zielona Góra.

- Co do zasady chcemy, aby fizycznie nasze biura były zlokalizowane w tych samych budynkach co siedziby specjalnych stref ekonomicznych. W przypadku trzech pierwszych placówek to się udało. Tak samo będzie w przypadku biur w: Poznaniu, Krakowie i Łodzi – wskazuje Kurtasz. I jak zapewnia, obsada biur będzie raczej skromna.

- Standardowo będą to 2 osoby, które de facto będą pełniły rolę oficerów łącznikowych z centralą w Warszawie. Koszty sieci nie będą więc duże, bo to tylko koszty osobowe dwóch pracowników plus koszt wynajęcia lokalu. Pracowników zamierzamy rekrutować lokalnie, na miejscu. Być może w części przypadków będą to eksperci obecnie pracujący w SSE, co oczywiście odbędzie się w porozumieniu z władzami poszczególnych SSE – tłumaczy szef PAIH.

Działalność ZBH bez zmian

Szef PAIH wskazuje, że placówki w kraju mają ściśle współpracować z centralą PAIH, jak i z zagranicznymi biurami handlowymi (ZBH) Agencji. – Chcemy tu osiągnąć synergię pomiędzy naszymi placówkami zagranicą a tymi nowopowstałymi w kraju. Aktualnie, gdy pracownicy ZBH dostają zapytania o określone polskie produkty to dopiero zaczynają poszukiwania krajowych producentów. A dzięki działalności biur w regionach chcemy już dysponować odpowiednią bazą producentów/usługodawców – tłumaczy Kurtasz.

Aktualnie PAIH posiada 54 zagraniczne placówki. Co do zasady ich działalność (niektóre obsługują po kilka krajów) ma pokrywać cały glob, a w szczególności rynki zamożne (głównie europejskie i USA) oraz perspektywiczne (np. ASEAN).

Czytaj więcej

Firmy chcą sprzedawać za granicę

- Działalność kilku biur jest niejako w zawieszeniu. Ich działalność nie jest bowiem tania, a powinna być efektywna. Zastanawiamy się nad konkretnymi rynkami. Jednocześnie staramy się standaryzować usługi wszystkich ZBH. Rankingujemy te biura w zależności od efektów ich działalności, a w sporej części ich rezultaty są zasługą kreatywności naszych pracowników, a tej na szczęście im nie brakuje – tłumaczy Paweł Kurtasz. I dodaje, że Agencja ma też w planach dodanie kilku nowych biur zagranicą. Jak już wcześniej ustaliła "Rz" mają to być m.in. biura w Wilnie i Belgradzie.

Szef PAIH przypomina, że wciąż i to niezwykle intensywnie działa biuro na Ukrainie. Jego kierownik operuje aktualnie z Warszawy, ale ma wrócić do Kijowa już w wakacje. - Dla ZBH w Kijowie to był najbardziej intensywny rok w historii jego działania - podkreśla Kurtasz.

Czytaj więcej

Oczeretiana: 60 proc. ukraińskiego eksportu trafia teraz do krajów UE

Z przedstawicielami wszystkich zagranicznych biur handlowych przedsiębiorcy będą mogli spotkać się już 4-5 października br. na Stadionie Narodowym, bo wtedy odbędzie się doroczne PAIH Forum Biznesu.

Jak przyznaje Paweł Kurtasz, prezes zarządu Polskiej Agencji Inwestycji i Handlu (PAIH) z analiz samej Agencji wynika, że nie jest ona zbyt dobrze rozpoznawana w kraju, a jeśli już przedsiębiorcy ją kojarzą to raczej jako centralną instytucję w odległej Warszawie. Jednocześnie jednym z dwóch głównych zadań PAIH jest wspieranie polskich firm, w szczególności z sektora MŚP, w eksporcie i szeroko rozumianej ekspansji zagranicznej. Jednak, aby pomóc firmom w tym zakresie albo firma musi sama trafić do PAIH albo to też Agencja musi dotrzeć do przedsiębiorcy. I właśnie w tym ostatnim kierunku zmierzają obecne działania Agencji, która poprzez ustanowienie siatki biur chce znacząco zwiększyć zarówno swą rozpoznawalność w regionach, jak i swe możliwości dotarcia do przedsiębiorstw.

Pozostało 86% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Wsparcie Ekspansji
PAIH otworzyła kolejne biuro regionalne, tym razem w Lublinie
Wsparcie Ekspansji
KUKE i Credit Agricole Bank Polska wspólnie wesprą eksporterów
Wsparcie Ekspansji
Nowe zagraniczne biuro PAIH w Wilnie
Wsparcie Ekspansji
Polskie MŚP coraz lepiej radzą sobie na emirackim rynku żywności
Materiał Promocyjny
Jak kupić oszczędnościowe obligacje skarbowe? Sposobów jest kilka
Wsparcie Ekspansji
Czy polskie MŚP skorzystają na uczestnictwie Wielkiej Brytanii w programie Horyzont Europa?