Jak przyznaje Paweł Kurtasz, prezes zarządu Polskiej Agencji Inwestycji i Handlu (PAIH) z analiz samej Agencji wynika, że nie jest ona zbyt dobrze rozpoznawana w kraju, a jeśli już przedsiębiorcy ją kojarzą to raczej jako centralną instytucję w odległej Warszawie. Jednocześnie jednym z dwóch głównych zadań PAIH jest wspieranie polskich firm, w szczególności z sektora MŚP, w eksporcie i szeroko rozumianej ekspansji zagranicznej. Jednak, aby pomóc firmom w tym zakresie albo firma musi sama trafić do PAIH albo to też Agencja musi dotrzeć do przedsiębiorcy. I właśnie w tym ostatnim kierunku zmierzają obecne działania Agencji, która poprzez ustanowienie siatki biur chce znacząco zwiększyć zarówno swą rozpoznawalność w regionach, jak i swe możliwości dotarcia do przedsiębiorstw.
PAIH przyjdzie z ofertą do firm
- Naszym zadaniem jest budowa rozpoznawalnej marki PAIH. Chcemy zbudować tę markę w regionach. Chcemy, aby mniejsi przedsiębiorcy byli lepiej poinformowani o możliwościach eksportowych, o wsparciu, które oferujemy w tym zakresie. Dlatego trzeba lepiej zmapować polski rynek. Musimy posiadać własną bazę firm eksportujących oraz tych, które są gotowe do ekspansji i planują działania związane z eksportem – mówi Kurtasz. I jak dodaje, wiele polskich firm trwa w tzw. pułapce średniego rozwoju, a eksport pozwoli im się z niej wyrwać. Jednocześnie, aby budować rozpoznawalność polskich marek zagranicą trzeba z nimi tam po prostu wyjść.
Czytaj więcej
Korzystając z wiedzy nabytej przez wiele lat od zagranicznych inwestorów rodzime przedsiębiorstwa powinny kierować się mocniej w stronę sprzedaży i ekspansji zagranicznej - mówi Grzegorz Oszast, członek zarządu Polskiej Agencji Inwestycji i Handlu.
- Każdej zainteresowanej firmie, którą wcześniej zidentyfikujemy jako potencjalnego eksportera przedstawimy plan działania. Będzie on oczywiście propozycją, z której przedsiębiorca będzie mógł skorzystać bądź nie. Najpierw zbadamy co produkuje dany przedsiębiorca, sprawdzimy gdzie zagranicą jego wyroby można sprzedać, przedstawimy analizę rynku. Zaoferujemy też obecność na targach i ją sfinansujemy. Wszystkie te usługi będą, tak jak dotychczas świadczone przez nas, nieodpłatne – tłumaczy prezes PAIH.
Tuzin biur w kraju
Agencja zakłada ustanowienie dwunastu Polskich Biur Handlowych. Powstaną one we współpracy ze specjalnymi strefami ekonomicznymi oraz podmiotami z Grupy PFR. Pierwsze trzy biura we: Wrocławiu, Opolu i Katowicach mają powstać już w czerwcu, a kolejnych 9 placówek do końca 2023 r. Mają być one wybrane z dwunastu lokalizacji takich jak: Białystok, Bydgoszcz/Toruń, Gdańsk, Kielce, Kraków, Lublin, Łódź, Olsztyn, Rzeszów, Poznań, Szczecin, Zielona Góra.