Z badania „European Business in China Business Confidence Survey 2021” przeprowadzonego przez Izbę Handlową Unii Europejskiej w Chinach (European Union Chamber of Commerce in China) i Roland Berger wynika, że w ubiegłym roku tylko 9 proc. ankietowanych firm rozważało przeniesienie swojego biznesu lub planowanej inwestycji w Chinach do innego kraju. Firmy biorące udział w badaniu w większości deklarowały wzmocnienie swojej obecności biznesowej poprzez wzmocnienie swych inwestycji, zwiększenie udziałów w istniejących spółkach joint-venture oraz wzmocnienie swoich łańcuchów dostaw.
Podobne badanie przeprowadziła Niemiecka Izba Handlowa w Chinach (German Chambers of Commerce Worldwide Network AHK), którego wyniki opublikowała w marcu 2022 r. Tylko 10 proc. niemieckich przedsiębiorstw w Państwie Środka rozważało zmianę miejsca prowadzenia biznesu. Z kolei jedna czwarta firm zwiększyła w Chinach działania w zakresie onshoringu oraz łańcucha dostaw.
Co ważne obostrzenia oraz zamknięcia chińskich miast, regionów lub nawet prowincji wynikające z polityki zero Covid nie zniechęcają przedsiębiorstw do tego rynku. To dobry sygnał, ale rosnące koszty (np. wynagrodzenia pracowników, procedury antyCovid w zakładach pracy) stają się już widocznym i – dla niektórych – odczuwalnym problemem dla zachowania konkurencyjności.
Polskie podejście do chińskiego rynku
Obecność polskich firm w Chinach nie uległa zmianie. W czasie pandemii i największych ograniczeń w związku z nią wprowadzonych spadło zainteresowanie Państwem Środka. Obecnie widoczny jest powrót do myśli o ekspansji, ale zamknięcie Chin na zewnętrzne, osobiste kontakty stanowi utrudnienie.
Chiński rynek wyszedł naprzeciw ograniczeniom wdrażając targi online oraz hybrydowy model obecności na targach. Taka forma organizacji oraz prezentacji jest obecnie codziennością. W takiej formule odbyły się w ubiegłym roku targi: China International Import Export w Szanghaju, Canton Fair w Kantonie, World Food Expo w Hongkongu. Ten model będzie również obowiązywał w br. Mieszaną formułę zaplanowano dla targów żywności SIAL China, które odbędą się grudniu br. w Szanghaju.