Chodzi o spółkę Foodcom ze stolicy działającą w branży spożywczej oraz o firmę Asco Rail z Pyskowic operującą w sektorze kolejowym. Foodcom to polska rodzinna firma z sektora małych i średnich przedsiębiorstw. Specjalizuje się w dystrybucji i produkcji produktów mlecznych dla przemysłu, hurtowników i detalistów. Sprzedaje je w Unii Europejskiej i szerzej na całym świecie. Teraz Foodcom sprzedał do Azji 120 ton odłuszczonego mleka w proszku tzw. SMP. Odbiorcą jest jedna z największych firm spożywczych w Mjanmie.
– Naszym celem jest promocja polskich wyrobów mleczarskich na całym świecie. Uważamy, że jako Polska nie mamy się czego wstydzić. Wręcz przeciwnie, nasze produkty są najwyższej jakości. Sprzedaż mleka w proszku do Mjanmy wpisuje się w naszą strategię – mówi Marcin Stradowski, senior commodity trader w spółce Foodcom. Przy realizacji tej transakcji warszawska firma skorzystała z pomocy ekspertów zagranicznego biura handlowego Polskiej Agencji Inwestycji i Handlu (PAIH) w Kuala Lumpur. PAIH nie posiada biura w Mjanmie, ale na tym rynku pomaga placówka zlokalizowana w stolicy Malezji.
PAIH pomaga w Azji
– Jesteśmy bardzo zadowoleni ze wsparcia, jakiego udzieliło nam biuro PAIH w Kuala Lumpur. Począwszy od kontaktu z kontrahentem, poprzez przygotowanie oferty, aż do realizacji transakcji. Z pewnością będziemy korzystać z jego wsparcia w przyszłości. Nawiązaliśmy również relacje z innymi biurami Agencji, m.in. w Grecji, Chile oraz Wietnamie. Korzystamy z ich pomocy w zakresie poszukiwania potencjalnych klientów – tłumaczy przedstawiciel Foodcom.
Zagraniczne biuro handlowe PAIH w Kuala Lumpur wspierało firmę od początku w realizacji kontraktu. – Najpierw znaleźliśmy mjanmańskiego klienta. Następnie skontaktowaliśmy go z Foodcom i pośredniczyliśmy w przekazywaniu informacji w początkowym etapie współpracy. Potencjalny kontrahent z Mjanmy otrzymał dane kontaktowe do polskich partnerów, koszt transportu morskiego wraz z dokładną informacją na temat składu – mówi Przemysław Zaręba, kierownik biura PAIH w Malezji. Jak przyznaje, nie było łatwo o nawiązanie współpracy. – Nasza rola polegała również na motywowaniu obu stron do kontynuowania rozmów – zdradza ekspert PAIH.
I podkreśla, że Mjanma, w której mieszka ponad 54 mln osób zgłasza ogromny popyt na produkty mleczne, zwłaszcza dla dzieci. Trudne warunki do schładzania mleka i raczkująca lokalna produkcja, powodują, że podaż opiera się na imporcie mleka UHT, skondensowanego i w proszku (SMP).