Polscy przedsiębiorcy przebili się w Mjanmie

Dwie polskie firmy zadebiutowały na rynku w Mjanmie (Birmie). Pomogła im w tym Polska Agencja Inwestycji i Handlu.

Publikacja: 30.10.2019 00:41

Polscy przedsiębiorcy przebili się w Mjanmie

Foto: Mjanma. Źródło: Pixabay

Chodzi o spółkę Foodcom ze stolicy działającą w branży spożywczej oraz o firmę Asco Rail z Pyskowic operującą w sektorze kolejowym. Foodcom to polska rodzinna firma z sektora małych i średnich przedsiębiorstw. Specjalizuje się w dystrybucji i produkcji produktów mlecznych dla przemysłu, hurtowników i detalistów. Sprzedaje je w Unii Europejskiej i szerzej na całym świecie. Teraz Foodcom sprzedał do Azji 120 ton odłuszczonego mleka w proszku tzw. SMP. Odbiorcą jest jedna z największych firm spożywczych w Mjanmie.

– Naszym celem jest promocja polskich wyrobów mleczarskich na całym świecie. Uważamy, że jako Polska nie mamy się czego wstydzić. Wręcz przeciwnie, nasze produkty są najwyższej jakości. Sprzedaż mleka w proszku do Mjanmy wpisuje się w naszą strategię – mówi Marcin Stradowski, senior commodity trader w spółce Foodcom. Przy realizacji tej transakcji warszawska firma skorzystała z pomocy ekspertów zagranicznego biura handlowego Polskiej Agencji Inwestycji i Handlu (PAIH) w Kuala Lumpur. PAIH nie posiada biura w Mjanmie, ale na tym rynku pomaga placówka zlokalizowana w stolicy Malezji.

PAIH pomaga w Azji

– Jesteśmy bardzo zadowoleni ze wsparcia, jakiego udzieliło nam biuro PAIH w Kuala Lumpur. Począwszy od kontaktu z kontrahentem, poprzez przygotowanie oferty, aż do realizacji transakcji. Z pewnością będziemy korzystać z jego wsparcia w przyszłości. Nawiązaliśmy również relacje z innymi biurami Agencji, m.in. w Grecji, Chile oraz Wietnamie. Korzystamy z ich pomocy w zakresie poszukiwania potencjalnych klientów – tłumaczy przedstawiciel Foodcom.

Zagraniczne biuro handlowe PAIH w Kuala Lumpur wspierało firmę od początku w realizacji kontraktu. – Najpierw znaleźliśmy mjanmańskiego klienta. Następnie skontaktowaliśmy go z Foodcom i pośredniczyliśmy w przekazywaniu informacji w początkowym etapie współpracy. Potencjalny kontrahent z Mjanmy otrzymał dane kontaktowe do polskich partnerów, koszt transportu morskiego wraz z dokładną informacją na temat składu – mówi Przemysław Zaręba, kierownik biura PAIH w Malezji. Jak przyznaje, nie było łatwo o nawiązanie współpracy. – Nasza rola polegała również na motywowaniu obu stron do kontynuowania rozmów – zdradza ekspert PAIH.

I podkreśla, że Mjanma, w której mieszka ponad 54 mln osób zgłasza ogromny popyt na produkty mleczne, zwłaszcza dla dzieci. Trudne warunki do schładzania mleka i raczkująca lokalna produkcja, powodują, że podaż opiera się na imporcie mleka UHT, skondensowanego i w proszku (SMP).

– Polscy producenci mleka w proszku muszą zmierzyć się w Mjanmie z silną międzynarodową konkurencją, m.in. z Nowej Zelandii. Jednak odpowiednia, skrojona na miarę klienta, oferta da duże szanse na sukces – zachęca Zaręba.

Kierunek Azja Południowo-Wschodnia

Malezyjskie biuro PAIH pomogło też kolejowej spółce Asco Rail, dla której głównym rynkiem zbytu jest UE. Dzięki pomocy firma z Pyskowic podpisała umowę przedstawicielską z birmańską Trade Trans. Zgodnie z jej zapisami, tamtejszy przedstawiciel Asco Rail będzie zajmował się promocją jej produktów oraz brał udział w przetargach w jej imieniu. Polska spółka zajmuje się m.in. produkcją, dostawą, serwisem przyrządów i stanowisk kontrolno-pomiarowych dla kolei oraz naprawą i serwisem pojazdów szynowych.

– Mjanma to dla Asco Rail bardzo atrakcyjny rynek ze względu na długą sieć kolejową wynoszącą ponad 11 tys. km i 1225 stacji. To druga największa sieć kolejowa w Azji Południowo-Wschodniej obecnie zarządzana przez Myanma Railways należącą w całości do Ministerstwa Transportu Kolejowego. Sieć jest bardzo zaniedbana, wymaga remontów i wymiany całych elementów. W tym właśnie polska firma upatruje szans na działanie – zaznacza Przemysław Zaręba.

– Jako eksporter podejmujący wyzwanie wchodzenia na nowe, nieznane nam rynki, jesteśmy bardzo zadowoleni ze współpracy z PAIH. Trwa krócej niż rok, ale efekty już są bardzo pozytywne. Do tej pory skorzystaliśmy ze wsparcia biur handlowych Agencji w: Malezji, Singapurze i Wietnamie. Zamierzamy kontynuować współpracę w Azji Południowo-Wschodniej. Chcemy się tam rozwijać, zwiększać sprzedaż i budować rozpoznawalną markę – wskazuje Jan Busko, chief strategy officer Asia and Australia Markets w spółce Asco Rail.

CZYTAJ TAKŻE: Wietnam zachęci do ekspansji w Azji

Eksport do Azji potrzebny

Sukcesy obu firm w Mjanmie cieszą. A to dlatego, że na ogólne ujemne saldo naszego handlu z zagranicą, które w 2018 r. wyniosło -4,5 mld euro mocno rzutuje ciągły deficyt w handlu z Azją. Ujemne saldo w handlu z państwami tego kontynentu notujemy niezmiennie od 2004 r. I z każdym rokiem począwszy od 2012 ono się powiększa. W 2012 r. było to „ledwie” 19 mld euro. W 2016 r. już ponad 30 mld euro, a w 2018 r. już aż 42,4 mld euro. Na minusie jesteśmy ze wszystkimi najważniejszymi krajami azjatyckimi. A więc z Chinami, Indiami, Japonią, Koreą Płd. i państwami stowarzyszonymi w ASEAN (m.in. Wietnam, Indonezja, Tajlandia, Malezja, Filipiny). Każdy kontrakt związany z eksportem czy też ekspansją inwestycyjną do Azji może ten niekorzystny bilans poprawić.

CZYTAJ TAKŻE: Jak znaleźć partnera biznesowego w Chinach?

PAIH wspierająca polskich przedsiębiorców w Azji ma na tym kontynencie kilkanaście zagranicznych biur handlowych. Placówki są m.in. zlokalizowane w: Chinach, Indiach, Indonezji, Japonii, Wietnamie, Tajlandii, Singapurze i na Filipinach.

Chodzi o spółkę Foodcom ze stolicy działającą w branży spożywczej oraz o firmę Asco Rail z Pyskowic operującą w sektorze kolejowym. Foodcom to polska rodzinna firma z sektora małych i średnich przedsiębiorstw. Specjalizuje się w dystrybucji i produkcji produktów mlecznych dla przemysłu, hurtowników i detalistów. Sprzedaje je w Unii Europejskiej i szerzej na całym świecie. Teraz Foodcom sprzedał do Azji 120 ton odłuszczonego mleka w proszku tzw. SMP. Odbiorcą jest jedna z największych firm spożywczych w Mjanmie.

Pozostało 90% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Eksport
Polska i Katar chcą zacieśnić relacje gospodarcze
Eksport
Czy świetna passa ekonomiczna między Polską a Irlandią jest trwała?
Eksport
Fotoniczne czipy szyte na miarę trafiają z Polski na cały świat
Eksport
Biznes po arabsku. WhatsApp zastąpił maila
Materiał Promocyjny
Mity i fakty – Samochody elektryczne nie są ekologiczne
Eksport
Polsko-irlandzka wymiana gospodarcza rośnie jak na drożdżach