Odzież – załamanie eksportu polskiej odzieży boli cały sektor

Pandemia mocno wpłynęła na rodzimych producentów tekstyliów i obuwia.

Publikacja: 02.10.2020 09:26

Odzież – załamanie eksportu polskiej odzieży boli cały sektor

Foto: Na spadek sprzedaży odzieży w kraju i za granicą wpłynęła pandemia. Źródło: Adobe Stock

Odzież nie sprzedaje się już tak dobrze jak przed wybuchem pandemii koronawirusa. Pandemia i związany z nią lokckdown uderzyły z całą mocą w sektor odzieżowy. Sprzedażą jedynie internetową nie było możliwe odrobienie potężnych strat, a wolne odradzanie się koniunktury powoduje, że nastroje w sektorze są słabe.

CZYTAJ TEŻ: Ryzyko walutowe w eksporcie – jak się zabezpieczyć?

– Badania, jakie przeprowadzamy wśród producentów, pokazują, że wykorzystanie mocy produkcyjnych wynosiło jedynie 25–30 proc. Kontaktów eksportowych w zasadzie nie ma – mówi Aleksandra Krysiak, dyrektor PIOT – Związku Pracodawców Przemysłu Odzieżowego i Tekstylnego. – Zapaść w sektorze jest faktem, nic nie wskazuje na to, aby coś miało się drastycznie odmienić, choć oczywiście mamy nadzieję na poprawę sytuacji – dodaje.

Mocne spadki sprzedaży

Już wiosną pracę w sektorze odzieżowym straciło nawet kilkanaście tysięcy osób i niestety możliwe są kolejne redukcje. Polska według wyników za 2019 r. jest 15. eksporterem odzieży i tekstyliów na świecie. Jak wynika z raportu opracowanego przez firmę ITRO, wart on był już 6,8 mld dol. i konsekwentnie rośnie. Wyników za 2020 r. nikt nie jest w stanie przewidzieć, a pierwsze miesiące są słabe. Z danych Polskiej Agencji Inwestycji i Handlu (PAIH) wynika, że w styczniu i lutym eksport tekstyliów i obuwia jeszcze rósł – co prawda tylko 1,7 proc. w styczniu oraz 4,7 proc. w lutym, ale kolejne miesiące to już spadki. W marcu spadek wyniósł 6,2 proc., a w kwietniu aż 30,8 proc.

CZYTAJ TEŻ: Wyłączność dystrybucyjna w Chinach – czy to się opłaca

Mimo wyzwań związanych z pandemią, upatrujemy duże szanse w promocji na rynkach zagranicznych takich grup asortymentowych jak: odzież dla dzieci, obuwie, bielizna czy też odzież robocza i sportowa. Działania eksportowe w tym trudnym czasie będą wymagać jeszcze większej uwagi w przygotowaniu materiałów promocyjnych firm oraz długofalowej promocji marki na coraz bardziej konkurencyjnych rynkach zagranicznych – mówi Maja Justyna, ekspert PAIH ds. branży modowej.

CZYTAJ TEŻ: Trzy główne strategie rozwoju sprzedaży w Chinach

– Z pewnością dalsze inwestycje w sferę online oraz współpracę z internetowymi platformami zakupowymi są dużą szansą dla wielu polskich przedsiębiorców – dodaje.

Odzież to już walka o klientów

Mozolne odrabianie strat trwa. – Sprzedaż w okresie lockdownu odbywała się kanałami online, jednak w ten sposób generowaliśmy zaledwie kilka procent dotychczasowego przychodu. Okres letni jest trudny dla całej branży pończoszniczej, która zarabia wiosną, jesienią i zimą. Aby dostosować się do obecnej sytuacji, postanowiliśmy rozpocząć produkcję masek wielorazowych – mówi Dariusz Krajda, prezes firmy Gabriella.

CZYTAJ TEŻ: Eksport do Stanów Zjednoczonych rośnie mimo pandemii

– Udało nam się przetrwać lockdown, gdy możliwości sprzedażowe były mocno ograniczone. Pozyskaliśmy subwencję w ramach Polskiego Funduszu Rozwoju, która pozwoliła nam na zachowanie płynności finansowej w trudnym czasie. Zadbaliśmy również o to, aby pracownicy naszej firmy pozostali na swoich stanowiskach, więc restrukturyzacja w postaci zwolnień nas nie dotyczy – dodaje.

Również firmy działające na wielu rynkach starają się wrócić do normalnego działania.

CZYTAJ TEŻ: Jak skorzystać na wolnym handlu z Wietnamem?

– Sytuacja sprzedażowa w sklepach stacjonarnych najszybciej poprawia się w krajach Europy Wschodniej – np. w Rosji, a najwolniej na zachodzie Europy – np. w Wielkiej Brytanii. Prawdopodobnie jest to również związane z poziomem rozwoju e-commerce – mówi Przemysław Lutkiewicz, wiceprezes zarządu LPP, właściciela marek Reserved, Cropp czy House.

CZYTAJ TEŻ: Handel z Singapurem będzie łatwiejszy

– W Polsce wyniki sprzedażowe systematycznie poprawiają się z miesiąca na miesiąc, choć nie notujemy takich zwyżek jak na rynku rosyjskim. W naszym kraju zdecydowanie lepiej sprzedają sklepy w mniejszych miejscowościach niż te w dużych miastach – dodaje.

CZYTAJ TEŻ: Vademecum Eksportera

– Początkowa niepewność po wybuchu pandemii mogła być pretekstem do ograniczenia budżetu na zakupy. Jednak dane firmy Elavon z maja wskazują, że stało się wręcz przeciwnie – aż 48 proc. ankietowanych internautów zwiększyło swoje wydatki online podczas narodowej kwarantanny, a tylko 9 proc. je ograniczyło – mówi Edwin Osiecki, wiceprezes ds. marketingu i sprzedaży w DHL Express Polska.

Odzież nie sprzedaje się już tak dobrze jak przed wybuchem pandemii koronawirusa. Pandemia i związany z nią lokckdown uderzyły z całą mocą w sektor odzieżowy. Sprzedażą jedynie internetową nie było możliwe odrobienie potężnych strat, a wolne odradzanie się koniunktury powoduje, że nastroje w sektorze są słabe.

CZYTAJ TEŻ: Ryzyko walutowe w eksporcie – jak się zabezpieczyć?
Pozostało 91% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Kup teraz
Eksport
Wysoka dynamika polsko-brytyjskiej wymiany handlowej
Eksport
Border Target Operating Model – brytyjski plan kontroli transportu na 2024 rok
Eksport
WTO obniżyła prognozę wzrostu handlu w 2023 r.
Eksport
Zanosi się na eksport usług polskich ratowników medycznych na Wyspy Brytyjskie
Eksport
Niemcy oczekują spadku eksportu. Jak to wpłynie na polską sprzedaż zagraniczną?
Materiał Promocyjny
Jakie technologie czy też narzędzia wspierają transformację cyfrową biznesu?