Sejm przegłosował projekt ustawy wdrażającej Krajowy system e-Faktur (dalej: KSeF) w Polsce. Zgodnie z przepisami nowelizacji nowe regulacje weszły w życie 1 stycznia 2022 r.
Jak wielokrotnie podkreślało Ministerstwo Finansów, w pierwszej fazie wdrażania KSeF, tj. od 1 stycznia 2022 r., korzystanie z KSeF jest dobrowolne. Faktura ustrukturyzowana będzie funkcjonowała jako jedna z dopuszczonych form dokumentowania sprzedaży, obok faktur papierowych i faktur elektronicznych. Po uzyskaniu decyzji derogacyjnej Komisji Europejskiej, Ministerstwo Finansów planuje, aby w 2023 r. korzystanie z KSeF stało się obligatoryjne.
Zgodnie z uzasadnieniem do projektu ustawy wdrażającej KSeF, celem wdrożenia Krajowego Systemu e-Faktur jest uszczelnienie systemu podatkowego, ograniczenie nieprawidłowości w rozliczaniu podatku VAT oraz poprawa warunków prowadzenia działalności gospodarczej przez podatników poprzez łatwiejszy i szybszy dostęp do dokumentów. Jednocześnie rozwiązanie to ma przeciwdziałać praktykom nieuczciwych podatników.
Wprowadzenie KSeF ma przyczynić się do wzmocnienia kontroli prawidłowości rozliczania podatku od towarów i usług oraz uproszczenia procesu kontroli rozliczeń u przedsiębiorców. Rozwiązania przewidziane nowelizacją mają pozwolić także na zwiększenie dochodów budżetu państwa z uwagi na zwiększenie poboru podatku VAT na każdym etapie obrotu towarami i usługami.
Czytaj więcej
Krajowy System e-faktur ma być rozwiązaniem, z którego korzyści będą czerpać przedsiębiorcy, jak i organy państwowe. Celem wdrożenia usługi e-faktur jest m.in. przyczynienie się do szybkiego wykrywania przestępców podatkowych i zmniejszenia luki VAT.