Rezerwę tworzy się gdy jej szacowana wartość ma istotne znaczenie z punktu widzenia przygotowywanego sprawozdania finansowego. W takim przypadku podmiot gospodarczy ma obowiązek jej utworzenia.
Rezerwa - czym jest?
Ustawa o rachunkowości określa, że podmioty sporządzające sprawozdanie finansowe są zobowiązane do rzetelnego i jasnego przedstawienia sytuacji majątkowej i finansowej przedsiębiorstwa oraz wyniku finansowego. Jednostka powinna ująć w księgach rachunkowych wszystkie osiągnięte na jej rzeczy przychody oraz obciążające ją koszty związane z tym przychodami, które dotyczą danego roku obrotowego, niezależnie od terminu ich zapłaty. Nie należy zapominać również o zasadzie współmierności przychodów i związanych z nimi kosztów, do aktywów lub pasywów jednostki zalicza się przychody lub koszty, które dotyczą przyszłych okresów sprawozdawczych oraz te, które przypadają na ten okres, natomiast nie zostały jeszcze faktycznie poniesione.
Decydując się na zawiązanie rezerwy np. z tytułu niewykorzystanych urlopów, powinno mieć się na uwadze zasadę istotności kosztów z tego tytułu. Rezerwę powinno się utworzyć, jeżeli wartość niewykorzystanych urlopów jest znacząca i istotnie wpływa na rzetelność sprawozdania finansowego. Ustawa o rachunkowości nie nakłada na kierownika jednostki obowiązku tworzenia rezerw z tytułu niewykorzystanych urlopów wypoczynkowych. Decyzja o jej utworzeniu pozostaje w gestii kierownika jednostki, który podejmuje ją kierując się m.in. wspomnianą zasadą istotności. Jeżeli wysokość niewykorzystanego urlopu nie wpłynie na rzetelne i jasne przedstawienie sytuacji firmy i nie zniekształci jej wyniku finansowego, w takim przypadku nie ma potrzeby tworzenia rezerwy. Pracodawca ma prawo odstąpić od tworzenia rezerw na niewykorzystany urlop w przypadku pracowników, których wynagrodzenia nie podlegają w ciągu roku znacznym wahaniom.
Czytaj więcej
Zasady delegowania pracowników w podróż służbową i jej rozliczenie są powszechnie znane. Przepisy dotyczące podróży służbowych odnoszą się do pracowników, których z pracodawcą wiąże stosunek pracy (umowa o pracę). Co z osobami pracującymi na zlecenie?
Nie ma potrzeby tworzenia rezerwy w przypadku gdy niewykorzystanie urlopów ma charakter powtarzalny w każdym roku obrotowym a kwota ta, jest rokrocznie do siebie zbliżona.