Indie z miliardem mieszkańców, kilkudziesięcioma językami i wieloma religiami są oczywiście także różnorodne jeśli chodzi o sposób uprawiania biznesu. Poniższe rady są jednak dość uniwersalne w całym kraju, w którym językiem biznesu jest angielski.
Czas. Umawianie spotkania biznesowego w Indiach
Kiedy zidentyfikujemy kluczowych partnerów dla naszego przedsięwzięcia, warto umówić spotkanie na kilka tygodni przed nim. Vijit Singh z firmy „I Wish”, posiadający dużą biegłość w poruszaniu się po kulturach angielskiej i indyjskiej, radzi dodatkowo, by potwierdzić je zarówno tydzień przed jego datą, jak i ponownie bezpośrednio w przeddzień. Choć większość indyjskich firm odpowiada na maile regularnie, to potwierdzenie wysłania wiadomości przez telefon jest zawsze dobrą praktyką.
Dla oszczędności można skorzystać z komunikatorów internetowych, w tym powszechnych w biznesie WhatsApp i Messenger. Oraz przygotować się na wiadomości tekstowe przychodzące o różnych porach, na które nasi partnerzy spodziewają się szybkiej odpowiedzi.
Dzwoniąc warto pamiętać o różnicy czasu między naszym (CET) a tym w stołecznym New Delhi (IST). Latem w Polsce jest o trzy i pół godziny wcześniej niż w stolicy Indii, a zimą - cztery i pół. Godziny właściwe do kontaktu biznesowego to 9.00-18.00 (IST), co oczywiście nie dotyczy urzędów państwowych, pracujących wedle własnego rytmu. Pamiętajmy więc, że mamy w praktyce tylko nasze przedpołudnia na ustalanie szczegółów wizyty z partnerami na miejscu.
Czytaj więcej
Choć Indie są postrzegane jako jeden z najbardziej przyszłościowych rynków eksportowych to każda firma tam działająca powinna być świadoma wielu wyzwań, od uciążliwej administracji począwszy aż po przeciążoną infrastrukturę i utrudnioną logistykę.