Polskie małe i średnie firmy otwarte na robotyzację

Jedna trzecia małych i średnich przedsiębiorstw produkcyjnych planuje robotyzację w ciągu trzech lat. Prawie 40 proc. z nich planuje wdrożenie robotów współpracujących (cobotów). Kluczowe znaczenie dla planów firm ws. robotyzacji ma poprawa efektywności produkcji.

Publikacja: 20.02.2020 09:50

Polskie małe i średnie firmy otwarte na robotyzację

Foto: Universal Robots

Niemal jedna trzecia małych i średnich przedsiębiorstw (MŚP) produkcyjnych planuje w ciągu trzech lat robotyzację. Takie wyniki przynosi badanie „Barometr Robotyzacji MŚP”, wykonane na zlecenie firmy Universal Robots.

38,8 proc. przedsiębiorstw z tej grupy planuje wdrożenie robotów współpracujących. Przy czym ten wskaźnik idzie w parze z wielkością firmy. Wśród przedstawicieli małych firm na coboty wskazało 42,9 proc. Natomiast wśród średnich – 36,8 proc. Badanie przeprowadziła niezależna agencja badawcza pod koniec 2019 roku.

CZYTAJ TAKŻE: Ruszyła akcja PIT 2019. Przedsiębiorcy rozliczają się sami

– Rosnące zainteresowanie robotyzacją wynika przede wszystkim z tego, że firmy zaczynają dostrzegać w robotach szansę na uelastycznienie procesów produkcyjnych, standaryzację jakości oraz uzupełnienie braków kadrowych – mówi Andrzej Soldaty, prezes Fundacji Platforma Przemysłu Przyszłości.

– Stosunek do robotów zmienia się. Zarówno z perspektywy przedsiębiorców, jak i pracowników. Robot to już nie nowinka techniczna, a narzędzie produkcyjne, które może pomóc rozwiązać konkretne problemy – wskazuje Andrzej Soldaty.

Czego MŚP oczekują od robotyzacji

Najistotniejszym czynnikiem motywującym MŚP do robotyzacji jest poprawa efektywności produkcji. Jakie są oczekiwania MŚP?

Przedsiębiorcy spodziewają się, że robotyzacja przede wszystkim pozwoli im obniżyć koszty produkcji, a tym samym zwiększyć jej efektywność (82,7 proc.). A także ułatwi zwiększenie wolumenu wytwarzanych produktów (71,2 proc.) i skrócenie czasu od zamówienia do realizacji (68,3 proc.).

CZYTAJ TAKŻE: Robot do firmy teraz też w leasingu

Następnie firmy wymieniały wyeliminowanie błędów ludzkich (61,5 proc.), trudności z zatrudnieniem lub utrzymaniem personelu (60,6 proc.). Oraz podniesienie konkurencyjności (58,7 proc.), bezpieczeństwa pracy (53,8 proc.), a także standaryzację procesów (53,8 proc.).

W pierwszej kolejności respondenci planują robotyzację takich procesów, jak: pakowanie i paletyzacja (39,6 proc. badanych), obsługa maszyn (37,6 proc.), montaż (18,8 proc.), przenoszenie towarów (17,8 proc.).

""

Universal Robots

firma.rp.pl

Oczekiwany zwrot z inwestycji

10,7 proc. oczekuje zwrotu z inwestycji w robotyzację w perspektywie 1 roku, 36,3 proc. w perspektywie 1-2 lat, 20,6 proc. w 3-4 lata, natomiast 17,6 proc. liczy się ze zwrotem w okresie 5 lub więcej lat. Przedsiębiorcy chcieliby oczywiście, żeby czas ten był możliwie jak najkrótszy. Niemal 80 proc. respondentów jako optymalny podaje okres do 2 lat.

– Rozwój przemysłu w Polsce zależy w coraz większej mierze od inwestycji w robotyzację. Przedsiębiorcy dostrzegają jednak wiele barier ograniczających jej wdrożenie we własnej firmie – mówi Slavoj Musilek, General Manager CEE, Universal Robots.

CZYTAJ TAKŻE: Gwarancje napędzają mikro-, małe i średnie firmy

– Naszym zadaniem, jako dostawców technologii, jest dostarczenie im argumentów pozwalających przekonać zarząd, że inwestowanie w robotyzację jest opłacalne i na obecnym etapie rozwoju gospodarki zarówno krajowej jak i globalnej. Jest rozwiązaniem zapewniającym długookresowy rozwój przedsiębiorstwa – wskazuje Slavoj Musilek.

– Cieszy fakt, że przedsiębiorcy coraz częściej dostrzegają zalety robotów współpracujących, których atutami są m.in. bezpieczeństwo, elastyczność zastosowania i szybkość wdrożenia – dodaje.

Kto nie rozważa robotyzacji

Jakie powody wskazują firmy, które nie rozważają robotyzacji? Wymieniają skalę produkcji nie wymagającą robotyzacji (41,7 proc.), profil produkcyjny nie wymagający instalacji robotów (40,7 proc.), procesy, których nie da się zrobotyzować (34,2 proc.), niską skalę produkcji (32,2 proc.) oraz zbyt wysoki koszt (25,1 proc.).

Jak wskazuje Universal Robots, odpowiedzią na wątpliwości przedsiębiorców mogą być coboty, czyli roboty współpracujące. Wspierają one pracowników w realizacji procesów przemysłowych i odciążają ich w zadaniach monotonnych oraz niebezpiecznych.

Coboty wyróżnia kompaktowa budowa, funkcjonalność, bezpieczeństwo użytkowania i możliwość wykonywania czynności ramię w ramię z człowiekiem. Znajdą one zastosowanie nawet w tych przedsiębiorstwach, w których robotyzacja wydaje się trudna.

CZYTAJ TAKŻE: Małe i średnie firmy wybierają leasing. W Europie górą linia kredytowa

Proces uczenia robota takich czynności jak montaż podzespołów, pakowanie czy układanie towarów na paletach jest prosty, nie wymagający znajomości języków programowania robotów. Polega na pokazywaniu ruchów, jakie robot ma wykonywać. Niski koszt i elastyczność – możliwość łatwego przesuwania robotów między stanowiskami – to argumenty, które przytacza Universal Robots.

W odpowiedzi na pytanie o cechy robotów współpracujących 38 proc. respondentów stwierdziło, że coboty są bezpieczne we współpracy z ludźmi. 26,3 proc. zauważyło, że są znacząco bardziej dostępne kosztowo w porównaniu do tradycyjnych robotów przemysłowych, a 21,7 proc. jest zdania, że urządzenia te mogą realizować zadania niemożliwe wcześniej do zrobotyzowania. W badanej grupie 27,7 proc. nie miało zdania w tej kwestii.

38,8 proc. firm MŚP rozważających robotyzację w perspektywie najbliższych trzech lat planuje zamontować roboty współpracujące. 41,7 proc. wskazało na roboty przemysłowe. Natomiast 29,1 proc. nie miało jeszcze zdania na ten temat.

""

Universal Robots

firma.rp.pl

Przełamujemy bariery mentalnościowe

– Przełamujemy bariery mentalnościowe i ma na to wpływ kilka czynników. To m.in. spotkania dotyczące robotyzacji i prezentacje robotów współpracujących, potwierdzające prostotę ich obsługi, oraz włączenie tej tematyki do programów edukacyjnych – uważa Andrzej Soldaty.

W przypadku robotów współpracujących bardzo istotne dla potencjalnych użytkowników są łatwość wdrożenia oraz krótki okres zwrotu z inwestycji, który potwierdzają doświadczenia innych klientów. Trend przedstawiony w raporcie pozwala optymistycznie patrzeć na budowanie w Polsce Przemysłu Przyszłości – efektywnego, elastycznego i ekologicznego  – podkreśla prezes Fundacji Platforma Przemysłu Przyszłości

Badanie „Barometr robotyzacji małych i średnich przedsiębiorstw” przeprowadziło pod koniec 2019 roku ASM – Centrum Badań i Analiz Rynku. Objęło ono grupę 300 małych i średnich polskich przedsiębiorstw. Wśród ankietowanych znalazły się przedsiębiorstwa z branż: motoryzacyjnej, elektrycznej i elektronicznej, spożywczej, tekstyliów, wyrobów szklanych i ceramicznych, wyrobów papierowych, metalowej i maszynowej oraz przetwórstwa tworzyw sztucznych. Badanie zrealizowano techniką CATI. Badanie zostało przeprowadzone na zlecenie firmy Universal Robots.

CZYTAJ TAKŻE: Jarosińska-Jedynak: Chcemy rozszerzyć definicję MŚP

Firma Universal Robots powstała w 2005 r. Jej celem jest rozpowszechnienie technologii robotów dzięki tworzeniu niewielkich, łatwych w użyciu, przystępnych cenowo oraz elastycznych i bezpiecznych we współpracy robotów przemysłowych.

Firma, która jest częścią Teradyne Inc. Ma siedzibę w duńskim Odense. A jej przedstawicielstwa i oddziały mieszczą się w Stanach Zjednoczonych, Hiszpanii, Niemczech, Francji, Turcji, Meksyku, Czechach, Polsce, Chinach, Singapurze, Indiach, Japonii, Korei Południowej oraz na Tajwanie i we Włoszech. W 2019 r. przychód Universal Robots wyniósł 248 mln dol.

Niemal jedna trzecia małych i średnich przedsiębiorstw (MŚP) produkcyjnych planuje w ciągu trzech lat robotyzację. Takie wyniki przynosi badanie „Barometr Robotyzacji MŚP”, wykonane na zlecenie firmy Universal Robots.

38,8 proc. przedsiębiorstw z tej grupy planuje wdrożenie robotów współpracujących. Przy czym ten wskaźnik idzie w parze z wielkością firmy. Wśród przedstawicieli małych firm na coboty wskazało 42,9 proc. Natomiast wśród średnich – 36,8 proc. Badanie przeprowadziła niezależna agencja badawcza pod koniec 2019 roku.

Pozostało 92% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Materiał Partnera
Wskaźnik Zdrowia Organizacji docenia Wartę
Materiał Promocyjny
Zaufanie i wartość reputacji w partnerstwach biznesowych – nadchodzi Przemysł 4.0
Materiał partnera
Eksperci z SAPERE dołączyli do EY
Materiał Promocyjny
AI w szkoleniach językowych dla pracowników
Materiał partnera
Rozgrywka o fotel lidera w produkcji żywności zrównoważonej już trwa