Jeśli polska firma na targach w Chinach posłuży się materiałami reklamowo-marketingowymi niezgodnymi w treści z chińskim prawem reklamy to nie spotka ją za to kara. A to tylko dlatego, że wystawy handlowe rządzą się innymi prawami. Inaczej będzie, gdy już na chińskim rynku rozpocznie regularną sprzedaż i będzie chciała używać takich materiałów przy oferowaniu swoich produktów lub usług.
Reklama w Chinach – wymogi prawne
Ustawa Chińskiej Republiki Ludowej prawo reklamy z 1994 r. z późn. zm. w pierwszych artykułach stanowi, że reklamy powinny być prawdziwe i legalne. Zaś treść reklam powinna być wyrażona w odpowiedniej formie, która będzie zgodna z wymogami budowy socjalistycznej cywilizacji i ma promować doskonałą tradycję kultury narodu chińskiego. Ponadto, ustawa wprowadza bezwzględną normę stanowiącą, że reklamy nie mogą zawierać fałszywych lub wprowadzających w błąd treści oraz nie mogą wprowadzać w błąd konsumentów. Reklamodawcy ponoszą odpowiedzialność za autentyczność treści reklamowych.
CZYTAJ TAKŻE: Ekspansja biznesowa do Chin – przedsiębiorco, pierwsze kroki zrób w Polsce
Powyższe normy dotyczą każdego produktu lub usługi. W kolejnych artykułach ustawy szczegółowo opisano cechy, jakie powinien mieć tekst reklamowy i w ogóle reklama. Najlepiej zrozumieć to na przykładzie. W Polsce znany jest slogan reklamowy „Pij mleko będziesz wielki”. Tego rodzaju zdanie w Chinach jest zakazane. Zawiera w sobie bowiem obietnicę dla konsumentów, która nie ma pokrycia w rzeczywistości. W naszych realiach tego rodzaju hasło nie wywołuje skutków prawnych, w chińskich tak i rodzi u odbiorców negatywne emocje.
Zasadę zakazu wprowadzania w błąd odbiorcy powtórzono i poszerzono w ustawie Chińskiej Republiki Ludowej prawo bezpieczeństwa żywności. W jednym z przepisów zapisano, że reklama nie tylko nie może wprowadzać błąd, ale jednocześnie nie może zawierać żadnych nieprawdziwych informacji, w tym dotyczących funkcji zapobiegających chorobom lub leczących choroby. Producenci i dystrybutorzy żywości odpowiadają za autentyczność i treść reklam.