COVID niegroźny, wracamy do starych zasad
Odwołanie od 1 lipca 2023 r. stanu zagrożenia epidemicznego niesie za sobą skutki dla przedsiębiorców, m.in. w sferze podatków.
1. Skróci się termin na zawiadomienie fiskusa o płatności powyżej 15 tys. zł na rachunek, który nie figuruje w wykazie podatników VAT. Zawiadomienie pozwala uniknąć sankcji za dokonanie takiej płatności. Przedsiębiorca ma na jego złożenie siedem dni od dnia zlecenia przelewu. Ustawa covidowa wydłużyła termin do czternastu dni. Od 1 lipca znowu jest tylko siedem.
2. Odwieszone zostaną terminy na zgłaszanie szefowi Krajowej Administracji Skarbowej krajowych schematów podatkowych (tzw. MDR). Na podstawie ustawy covidowej terminy raportowania nie rozpoczynały się, a rozpoczęte są zawieszone do 30. dnia następującego po odwołaniu stanu zagrożenia epidemicznego i stanu epidemii.
3. Skończą się także preferencje obejmujące ważność certyfikatu rezydencji, czyli zaświadczenia o tym, gdzie kontrahent ma siedzibę albo mieszka. Z zaświadczeniem można korzystniej rozliczyć wynagrodzenie kontrahenta. W czasie epidemii oraz stanu zagrożenia epidemicznego (a także dwa miesiące po jego odwołaniu) certyfikaty honorowano mimo upływu terminu ważności. Zdaniem Ministerstwa Finansów, przedsiębiorcy nie będą mogli stosować tej preferencji od 2 września 2023 r.
O zmianach w sferze prawa pracy i bhp piszemy tutaj: