Te niekorzystne proporcje można dość łatwo zmienić. Trzeba tylko zrozumieć, gdzie popełniamy błąd.
Kraj priorytetowy
Według polskiego ministra rolnictwa i rozwoju wsi Chiny pozostają krajem priorytetowym w promocji polskiego sektora rolno-spożywczego z uwagi na bardzo duże zainteresowanie polskich przedsiębiorców chińskim rynkiem. Jednak Polska odnotowuje wysokie, ujemne saldo handlowe w obrocie artykułami rolno-spożywczymi z Chinami, które w 2018 roku wyniosło: -256,1 mln euro. W 2018 r. wartość eksportu do Chin wzrosła o 26 proc. (w porównaniu z 2017 r.), do kwoty 127,9 mln euro. Głównymi towarami rolno-spożywczymi eksportowanymi z Polski do Chin w 2018 r. były: produkty mleczarskie, skóry i inne części ptaków z ich piórami lub puchem i przetwory spożywcze z mąki.
Dlaczego mimo wielkiego potencjału oraz zainteresowania rynkiem za Wielkim Murem przez polskie przedsiębiorstwa – i jakby nie patrzeć już podjętego wcale niemałego wysiłku – faktycznie nie zaistnieliśmy jeszcze na chińskim rynku? Odpowiedź jest z gatunku tzw. oczywistości, która nie wiedzieć czemu, choć jest widoczna gołym okiem i mamy ją przed nosem, to jej nie widzimy. Poniżej 5 najczęściej popełnianych błędów w promocji polskiej żywności w Chinach.
CZYTAJ TAKŻE: Eksport żywności i napojów do Chin
Błąd 1 – niewłaściwa identyfikacja
Nie wiadomo kto i kiedy pierwszy tego dokonał, ale od tamtego czasu wiele polskich przedsiębiorstw z sektora żywnościowego w Chinach popełnia ten sam błąd. Stało się to biznesową tradycją, dla której tak naprawdę trudno znaleźć jakieś racjonalne wytłumaczenie. Chodzi o niewłaściwą, a czasami nawet błędną identyfikację albo inaczej mówiąc segmentację rynkową. Nieprawidłowa informacja o naszej firmie w praktyce nie pozwala na właściwe jej zaprezentowanie potencjalnemu chińskiemu partnerowi, co zazwyczaj przynosi straty, bo nie realizujemy celu biznesowego jakim jest zdobycie nowego rynku sprzedaży. Kilkukrotne powtórzenie tego samego błędu dającego ten sam rezultat prowadzi do frustracji i opinii, że Chiny są jakieś dziwne, trudne albo pełne barier i przeszkód.