Trzy nowe portale dla MŚP. Mogą pomóc w biznesie

Mikro, małe i średnie przedsiębiorstwa mogą korzystać z trzech nowych platform internetowych, których zadaniem jest wspieranie biznesu na tzw. rynkach trzecich oraz w UE.

Publikacja: 29.01.2021 00:18

Trzy nowe portale dla MŚP. Mogą pomóc w biznesie

Foto: Access2Markets – to specjalne narzędzie dla MŚP zainteresowanych eksportem. Źródło: Adobe Stock

Od kilku tygodni polscy przedsiębiorcy, niezależnie od branży, planujący zagraniczną ekspansję poza Unią Europejską (UE) mogą za pośrednictwem internetu zasięgnąć aktualnej wiedzy o danym rynku trzecim (np. taryfy celne, procedury celne i formalności). To nie wszystko. Przedsiębiorcy otrzymali także możliwość zgłaszania organom Komisji Europejskiej (KE) wszelkich napotkanych barier lub mogą informować ją o naruszeniach ich praw na rynkach trzecich. Z kolei producenci żywności mają do swej dyspozycji system informacji o etykietowaniu żywności. Wszystkie trzy narzędzia służą poprawie konkurencyjności.

Eksport łatwiejszy niż myślisz

Jak mówi stare polskie powiedzenie „diabeł tkwi w szczegółach”, dlatego o ile nikt nie kwestionuje korzyści ekonomicznych i rozwojowych płynących z eksportu, to gdy przychodzi do konkretów, to niewiele firm w UE, a w Polsce tylko nieliczne mikro, małe i średnie przedsiębiorstwa (MŚP), porywają się na podbój rynków zagranicznych poza Unią Europejską.

CZYTAJ TEŻ: Access2Markets – nowy unijny portal dla przedsiębiorców

Dlatego Komisja Europejska widząc ich potencjał i jednocześnie rozumiejąc obawy przedsiębiorców przygotowała platformę internetową Access2Markets. To specjalne narzędzie dla MŚP zainteresowanych eksportem, które pozwoli przygotować się samodzielnie wszystkim zainteresowanym od strony formalno-organizacyjnej do zagranicznej sprzedaży produktów lub usług czy też działalności gospodarczej na 120 rynkach na świecie.

Co na platformie Access2Markets znajdzie polski przedsiębiorca?

Access2Markets zastąpił dwa dotychczasowe unijne narzędzia: MADB czyli the Market Access Database oraz EU Trade Helpdesk). To publiczny portal informacyjny zawierający bogaty zasób wiedzy o dostępie do rynków krajów pozaunijnych. Choć ogólnie import nie wpływa na rozwój przedsiębiorstw i gospodarki tak jak eksport (nie tworzy wartości dodanej, a jego główne oddziaływanie budżetowe to: wpływy z VAT, akcyzy, ceł i innych opłat), to na platformie przedsiębiorcy znajdą również informacje, według jakich zasad sprowadzać produkty z krajów trzecich.

Link do platformy: https://trade.ec.europa.eu/access-to-markets/pl/content

Co więc na platformie Access2Markets znajdzie polski przedsiębiorca? Poza typowymi informacji na temat warunków wywozu i przywozu towarów i usług na tymże portalu można znaleźć:

  • przewodniki, krok po kroku, dotyczące wywozu/importowania towarów i usług;
  • szczegółowe wytyczne dotyczące reguł pochodzenia;
  • narzędzia pomagające w ocenie pochodzenia produktu;
  • objaśnienia terminologii handlowej;
  • informacje o sposobie i tempie znoszenia ceł na mocy umów handlowych UE;
  • statystyki wymiany handlowej wraz z wykresami.

Dostęp dla przedsiębiorców do zawartości portalu jest łatwa, a informacje jak się poruszać znajdują się pod linkami:

https://trade.ec.europa.eu/access-to-markets/pl/content/access2markets

https://trade.ec.europa.eu/access-to-markets/pl/content/witamy-w-serwisie-access2markets-do-uzytkownikow-bazy-danych-dostepu-do-rynku

Skarga na bariery

Każdy kto prowadzi działalność gospodarczą wie, jak absorbujące jest to zajęcie. W przypadku rynków trzecich nierzadko mamy do czynienia z barierami w handlu lub naruszeniami zobowiązań w zakresie zrównoważonego handlu wynikającą z umów UE. Komisja Europejska widząc problem w postaci nierównego traktowania unijnych małych i średnich przedsiębiorstw, prowadzące do spadku ich konkurencyjności na tychże rynkach, a nawet wypychania ich z danego rynku, przygotowała – w ramach platformy Access2Markets – nowy system składania skarg w związku z napotkanymi przeszkodami w dostępie do rynków.

CZYTAJ TEŻ: Eksport do Stanów Zjednoczonych rośnie mimo pandemii

Nowe narzędzie jest konsekwencją powołania przez Komisję w lipcu 2020 roku pierwszego głównego urzędnika ds. egzekwowania przepisów handlowych (CTEO), któremu powierzono zadanie nadzorowania bardziej zdecydowanych działań Komisji w zakresie egzekwowania polityki handlowej.

Link do CTEO:

https://ec.europa.eu/trade/trade-policy-and-you/contacts/chief-trade-enforcement-officer/

Wiceprzewodniczący wykonawczy i komisarz do spraw handlu Valdis Dombrovskis powiedział, że Komisja zamierza kłaść większy nacisk na prawidłowe wdrażanie umów handlowych, a skargi będą traktowane z taką samą uwagą jak wszelkie bariery w dostępie do rynków. Jednocześnie zapewnił, że system składania skarg będzie dostępny dla wszystkich zainteresowanych stron i przedsiębiorstw, a służby Komisji przeanalizują każdą skargę i podejmą odpowiednie działania.

Jak złożyć skargę?

Jak więc złożyć skargę? Należy wejść w poniższy link i wypełnić zgodnie ze wskazaniami:

https://trade.ec.europa.eu/access-to-markets/pl/contact-form

Jak według Komisji Europejskiej należy napisać skargę i jak wygląda procedura?

  1. Skarżący musi szczegółowo opisać stan faktyczny oraz wymienić wszelkie działania podjęte w celu rozwiązania danego problemu.
  2. Jeśli problem dotyczy napotkanych barier, to trzeba je dokładnie opisać.
  3. Jeśli problem dotyczy naruszeń, to należy opisać ich rodzaj oraz ich wpływ na nasz biznes/naszą działalność.
  4. Po wniesieniu skargi skarżący zostanie poinformowany, czy zostaną podjęte działania w zakresie egzekwowania prawa.
  5. Służby Komisji poinformują skarżącego o treści planu działania, w którym określone mogą być odpowiednie kroki zmierzające do rozwiązania problemów opisanych w skardze, ze wskazaniem w miarę możliwości ram czasowych wdrożenia konkretnych działań.

By konkurencja rosła

Polskie małe i średnie przedsiębiorstwa produkujące żywność są mocne w tym co robią, nie tylko w Polsce, ale – co ważniejsze – na rynku unijnym. Rosnący z roku na rok wewnątrzwspólnotowy eksport polskiej żywności jest powodem do naszej dumy i zazdrości ze strony konkurencji. Polska żywność wygrywa jakością i ceną.

Komisja Europejska, aby ułatwić działalność unijnym przedsiębiorstwom produkującym żywność oraz – nie ma co ukrywać – by sprzyjać podnoszeniu konkurencyjności na rynku UE przygotowała dla firm system informacji o etykietowaniu żywności Food Labelling Information System (FLIS).

CZYTAJ TEŻ: Władyczak: Mamy ubezpieczenia eksportowe na czas pandemii

Jak wyjaśniła Komisja Europejska celem systemu jest pomoc dla podmiotów działających na rynku spożywczym w określeniu obowiązkowych oznaczeń oraz informacji, które powinny znajdować się na ich produktach. W praktyce więc system FLIS to kopalnia wiedzy o zasadach prawidłowego etykietowania żywności.

Umożliwia on przedsiębiorcom wybór określonej kategorii żywności (w sumie 87 kategorii) i automatyczne pobranie informacji dotyczących obowiązkowych oznaczeń, jakie należy zamieścić na etykietach w 23 językach Unii Europejskiej. Ponadto, każdy zainteresowany znajdzie linki do odpowiednich przepisów prawnych i istniejących wytycznych (39 rozporządzeń, 17 dyrektyw i 1 decyzja).

Link do FLIS:

https://ec.europa.eu/food/safety/labelling_nutrition/food-labelling-information-system_en

Od kilku tygodni polscy przedsiębiorcy, niezależnie od branży, planujący zagraniczną ekspansję poza Unią Europejską (UE) mogą za pośrednictwem internetu zasięgnąć aktualnej wiedzy o danym rynku trzecim (np. taryfy celne, procedury celne i formalności). To nie wszystko. Przedsiębiorcy otrzymali także możliwość zgłaszania organom Komisji Europejskiej (KE) wszelkich napotkanych barier lub mogą informować ją o naruszeniach ich praw na rynkach trzecich. Z kolei producenci żywności mają do swej dyspozycji system informacji o etykietowaniu żywności. Wszystkie trzy narzędzia służą poprawie konkurencyjności.

Pozostało 92% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Eksport
Czas na dobry sezon trójmiejsko-brytyjski w biznesie
Eksport
Wielka Brytania to wicelider odbiorców polskiej żywności
Eksport
Polska wołowina i wieprzowina trafią na ponad stumilionowy rynek
Eksport
Nastroje eksportowe w Niemczech nieco lepsze
Eksport
Dwucyfrowe wzrosty i duża korzyść dla Polski w handlu z Wielką Brytanią