Polska żywność znakomicie sprzedaje się zagranicą. Jej eksport pomimo pandemii rośnie. Dostawom żywności i łańcuchom logistycznym poświęcone było kolejne wydarzenie w szóstej już edycji Programu Handlu Zagranicznego.
Pandemia impulsem do zwiększenia eksportu
– Paradoksalnie pandemia wpłynęła na nas pozytywnie. 70 proc. naszej sprzedaży to eksport. Nasze wafle ryżowe i kukurydziane dostarczamy głównie do sieci handlowych. Do produkcji używamy dwóch surowców. To ryż i kukurydza. W większości je importujemy. Ryż z Azji Płd.-Wsch. i Ameryki Płd. oraz Włoch i Grecji. Gdy wybuchła pandemia, ryż okazał się produktem strategicznym. Rynki dalekowschodnie odpadły, a dostawcy z Włoch są głównie z Lombardii – mówił Piotr Petrykowski, supply chain manager w Good Food Products. – Podjęliśmy działania związane z dywersyfikacją dostaw i zwiększeniem zapasów surowca przede wszystkim spoza stref zagrożonych pandemią. Udało się to w Ameryce Płd. W efekcie powiększyliśmy grono dostawców ryżu. Podobnie się stało z kukurydzą – tłumaczył.
CZYTAJ TEŻ: Ryzyko walutowe w eksporcie – jak się zabezpieczyć?
– Również dla nas był to impuls do rozwoju. Połowa naszej produkcji trafia na eksport, głównie na rynki zachodnioeuropejskie, z czego ok. 50 proc. do W. Brytanii. W pierwszym okresie mieliśmy wzrost zamówień, ale później nastąpiło ich spowolnienie. Również transport napotykał przeszkody na granicach, ale finalnie nie odczuwamy negatywnych skutków – mówił Piotr Her, członek rady nadzorczej SuperDrob.
– Aktualnie łańcuchy dostaw i sieci dystrybucyjne pracują jak przed pandemią. Trudny był tylko okres blokad granic i kontroli kierowców – potwierdził Janusz Anioł, wiceprezes Raben Logistics Polska.
CZYTAJ TEŻ: Zatoka Perska (Arabska) to region szukający żywności
– Eksportujemy produkty mleczarskie do 80 krajów. W br. baza surowcowa i rynki ułożyły się tak, że koronawirus nie wpłynął na naszą działalność. Przez 60 dni surowce były tanie i w kwietniu oraz maju osiągnęliśmy dobre wyniki. Rynki zbytu były też otwarte pod względem transportu – mówił Olgierd Meysztowicz, prezes Laktopolu.