Sztuczna inteligencja (ang. artificial intelligence – AI) odgrywa coraz większą rolę w codziennym życiu. AI stała się rzeczywistością, a rynek usług jest jednym z najbardziej perspektywicznych sektorów na światowych rynkach.
Czym jest sztuczna inteligencja?
Z technicznego punktu widzenia sztuczna inteligencja jest gałęzią informatyki, która pozwala na wyposażenie urządzeń w cechy, które są uważane za typowo ludzkie, takich jak np. percepcja wzrokowa, przestrzenna, czasowa oraz umiejętność “podejmowania decyzji”. Innymi słowy, chodzi nie tylko o inteligencję rozumianą jako zdolność do obliczania lub znajomości abstrakcyjnych danych, ale przede wszystkim o te różne formy inteligencji, które sięgają od inteligencji przestrzennej aż po społeczną. Dostarczając informacje do systemu, jesteśmy w stanie „nauczyć” komputer działań, które dotychczas zarezerwowano dla człowieka.
W jakich dziedzinach stosuje się najczęściej AI we Włoszech?
Według Obserwatorium Sztucznej Inteligencji przy School of Management Politechniki w Mediolanie, obszary zastosowań AI w przedsiębiorstwach włoskich dotyczą głównie inteligentnego przetwarzania danych (35 proc.), czyli wykorzystania algorytmów zdolnych do zbierania i przetwarzania danych w oparciu o pozyskane informacje. Do inteligentnego przetwarzania danych zaliczono również rozwiązania typu marketing automation, które wykorzystują sztuczną inteligencję do analizowania danych ze źródeł online i offline, segmentując użytkowników w celu przewidywania ich zachowań. Na drugiej pozycji znajdziemy wirtualnego asystenta czy chatbota (25 proc.) oraz tzw. rozwiązania recommendation (10 proc.), w tym również opracowanie rekomendacji spersonalizowanych.
CZYTAJ TAKŻE: Włochy kuszą polskich przedsiębiorców
School of Management Politechniki w Mediolanie przeprowadziło badanie na 721 przedsiębiorstwach oraz przeanalizowała 469 przypadków zastosowania sztucznej inteligencji w 337 firmach włoskich i zagranicznych. Rezultaty tych badań przedstawiono na początku br. na konferencji zatytułowanej „Sztuczna inteligencja perspektywy badawcze i rynkowe”. Wynika z nich, że ponad połowa, czyli 56 proc. dużych włoskich przedsiębiorstw stosuje technologie AI i uważa je za strategiczny element swojego rozwoju.
CZYTAJ TAKŻE: Superbonus czyli włoska szansa dla polskich firm
Według analizy Politechniki mediolańskiej, ze wszystkich rozpoczętych projektów sztucznej inteligencji we Włoszech, 52 proc. jest już w pełni operacyjnych, podczas gdy 48 proc. jest nadal na wstępnej fazie planowania.Z badania wynika również, że sektory, w których najczęściej wykorzystuje się sztuczną inteligencję to: bankowość, finanse i ubezpieczenia (17 proc.), motoryzacja (17 proc.), energetyka (13 proc.), logistyka (10 proc.), telekomunikacja (10 proc.). Rozwój tych nowych projektów ma również duży wpływ na sektory związane z: marketingiem, sprzedażą i obsługą klienta.